Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt sämre för turistbussar i Stockholm – aggressiva taxiförare problem

Aggressiva friåkare som blockerar på- och avstigningsplatser för turistbussar har blivit ett stort problem, berättade Kristoffer Arvidsson, Sveriges Bussföretags Stockholmsavdelning. För deltagarna i bussrundturen blev det till att stiga av i cykelkörfält – bussplatserna var upptagna av parkerade fordon. Foto: Ulo Maasing.

Under senare år har förutsättningarna för turist- och beställningstrafiken i Stockholm gradvis blivit sämre, bland annat när det gäller uppställningsplatser, möjlighet att släppa på och av resenärer samt framkomlighet. Aggressiva taxiförare som blockerar för turistbussarna vid hotell och turistattraktioner har blivit ett svårt problem. Det framhöll företrädare för bussföretagen i Storstockholm när Sveriges Bussföretags Stockholmsavdelning på tisdagen arrangerade en bussrundtur för trafikpolitiker och tjänstemän i Stockholms stad samt för aktörer och intressenter från besöksnäringen i Stockholm.

– Det går åt fel håll i Stockholm, steg för steg. Så har det varit de senaste 20 åren, sa Pär Åkerberg, regionalt ansvarig i Sveriges Bussföretags Stockholmsavdelning under den paneldebatt som följde på den drygt timslånga bussrundturen.

Per Åkerberg, Sveriges Bussföretags Stockholmsavdelning: Plats efter plats försvinner. Foto: Ulo Maasing.

– Det försvinner plats efter plats efter plats där vi kan stå med bussarna, både när det gäller att släppa på och av resenärer och platser där vi kan ställa bussar så att förarna kan ta sin lagstadgade rast eller vänta medan gruppen besöker en attraktion.

Aggressiva friåkare
Kristoffer Arvidsson från bussföretagens Stockholmsavdelning guidade den fullsatta buss från Delfinbuss där deltagarna fick se på de utmaningar som turist- och beställningstrafiken möter i huvudstaden.

– Vid de hotell där det finns en ficka där bussar ska kunna lossa och lasta är de ofta blockerade av taxibilar. Det är friåkare och många bussförare drar sig för att be dem flytta på sig eftersom de då möts mycket aggressivt av friåkarna. Sedan står friåkarna där, timme efter timme. Det är ofta så aggressiv stämning att även parkeringsvakterna drar sig för att skriva ut p-böter, berättade Kristoffer Arvidsson.

– Ett exempel är hotell Malmen på söder där det ofta är omöjligt att stanna med en buss. Vad ska föraren göra om han kör en dubbeldäckare med 70 resenärer som har två veckor var. Många kör ett varv runt Gamla Stand och hoppas på att det ska gå att komma fram till hotellet senare.

Karin Heinig, Föreningen Stockholms Auktoriserade guider, berättade om hur friåkare ibland hindrade bussarna att komma fram vid Vasamuseet som innan pandemin hade 1,5 miljoner besökare årligen.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP): Värdefull rundtur. Foto: Ulo Maasing.

Saknar befogenhet
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm sa till bussmagasinet.se att han var väl medveten om problemet med friåkarna och att det hade blivit värre de senaste åren.

– Ibland har de hindrat oss i 20 minuter eller mer.

– Problemet är att vi från stadens sida inte kan tvinga bort dem. Teoretiskt kan parkeringsvakterna skriva ut böter, men inte mer. Även de möts av aggressiva friåkare. Men vi har inga befogenheter och kommer inte åt dem. Det är en polisiär fråga att tvinga bort dem när de blockerar på- och avstigningsplatser för turistbussar. Jag önskar att vi hade mer befogenheter, sa Daniel Helldén.

Han stängde inte dörren för att parkeringsvakterna till sin hjälp skulle kunna få ordningsvakter. Så har staden kommit tillrätta med en del av stökigheten på Sveavägen där motoriserade medelålders ungdomar har förpestat tillvaron för de kringboende.

Under själva rundturen pekade Kristoffer Arvidsson på en rad konkreta utmaningar för turistbussarna. En mångårig sådan är Vasabron där turistbussar inte tillåts på grund av sin vikt, men där SL:s betydligt tyngre ledbussar får köra i tät trafik. Fredsgatan är numera avstängd för att skydda regeringskvarteren från terrorattacker, men för turistbussarna innebär det betydande omvägar i Stockholms city. Och vid Slottet finns den enda bussparkeringen i Gamla Stan. Är det fullt där får bussarna leta sig någon annan stans. Och även kommande sommar är Slottsbacken förbjuden mark för turistbussarna.

Under rundturen efterlystes av- och påstigningsplatser för turistbussar vid Nybroplan. Foto: Ulo Maasing.

Men rundturen var inte någon gnälltur. Många förslag till förbättringar presenterades också.

– Medan Slussen byggs om behövs inget busskörfält på Katarinavägen. Inför 15-minutersparkering där för bussar så att turisterna kan njuta av utsikten, samtidigt som bussresor till och från Stockholm kan lasta och lossa där, föreslog Kristoffer Arvidsson som också gav trafikflödet vid nya Slussen beröm.

– Det har blivit riktigt bra för turistbussarna.

Kristoffer Arvidsson efterlyste också en plats vid Nybroplan där bussarna kan ta upp eller lämna passagerare som ska till Musikaliska Akademin, Dramaten eller alla skärgårdsbåtar som ligger vid Nybrokajen och Strandvägen, likaså möjlighet att parkera i närheten av USA:s ambassad i Diplomatstaden på Östermalm.

Värdefullt
– Ett konkret och bra förslag, kommenterade trafikborgarrådet Daniel Helldén för bussmagasinet.se. För oss som politiker är det definitivt väldigt värdefullt att komma ut så här och se vilka problem som bussföretagen möter. Sedan måste man vara medveten om att Stockholm i likhet med många andra städer inte är byggd för så stora fordon som bussarna är. När det kommer fler kryssningsfartyg som kräver 50 bussar vardera är egentligen det enda man kan göra att få ner volymerna av övrig trafik.

– Di viktigaste åtgärderna för att förbättra för turistbussarna är att minska den övriga trafiken i staden och att lösa frågan om på- och avstigningsplatser för bussarna, sa Daniel Helldén.

Han pekade också på att Stockholms stad inte har rådighet över extremt populära besöksmål som Djurgården, Riddarholmen eller Slottsbacken. Det är kungliga områden och där styr Djurgårdsförvaltningen respektive Statens Fastighetsverk och hovstaten.

– Men jag menar att vi har en bra dialog med dem, sa Daniel Helldén.

U rundturen deltog politiker, kommunala tjänstemän och företrädare för olika aktörer och intressenter från besöksnäringen. Foto: Ulo Maasing.

Just en dialog mellan alla parter efterlyste flera debattdeltagare efter rundturen.

– Viktigast för oss är att ha en dialog med staden innan man bygger om så att vi tillsammans kan åstadkomma så bra och smarta lösningar som möjligt, sa Pär Åkerberg med adress till såväl tjänstemån som politiker.

– Vi vill bli inbjudna i ett tidigt skede. Och vi vill att vår verksamhet räknas som en del av det kollektiva resandet, inte som okynnestrafik.

Pär Åkerberg kunde också informera om att Sveriges Bussföretag har engagerat Ernst & Young för att göra en ordentlig sammanställning av bussturismens och turistbussarnas ekonomiska betydelse för huvudstadsregionen. Rapporten kommer innan jul.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund konstaterade att dialogen och en ambition att samverka redan var tydlig i anslutning till bussrundturen.

– Se på alla som sitter här. Det är fantastiskt och visar att vi alla vill ha en konstruktiv dialog, sa hon.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Dessa taxichaufförer är ännu ett lysade exempel på att dom absolut sämsta yrkesförarna är taxichaufförer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)