Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samlad kollektivtrafikbransch: Så nystartar vi

Kristoffer Tamsons, Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, Tågföretagen och Tomas Byberg, Sveriges Bussföretag presenterar ett åtgärdspaket för en nystart av kollektivtrafiken. Foto: Pressbild.

Politiska reformer för stabil finansiering och att framkomligheten prioriteras i infrastrukturen är två nödvändiga faktorer för en nystart av kollektivtrafiken. Det skriver företrädare för den samlade kollektivtrafikbranschen i en debattartikel i Dagens Samhälle på måndagen. De pekar på att kollektivtrafikens marknadsandel har rasat under pandemin, samtidigt som mångmiljardförlusterna har tornat upp sig.

I förra veckan var det avspark för en gemensam satsning från branschen för en nystart av kollektivtrafiken i landet, vilket vi då rapporterade om (klicka här). I debattartikeln i Dagens Samhälle presenterar tunga företrädare för branschens tre organisationer åtgärder för att nystarta kollektivtrafiken och vad som krävs för att det ska lyckas.

De tre är Kristoffer Tamsons, ordförande, Svensk Kollektivtrafik, Tomas Byberg, ordförande, Sveriges Bussföretag och Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen.

De skriver att branschen åter sig flera uppgifter för nystarten, bland annat en bättre trafikplanering när det gäller linjedragning, ökat avstånd mellan busshållplatserna, nya stombusslinjer och snabbare på- och avstigning.

Vidare åtar sig branschen att ”skaffa attraktiva arbetsplatser för fler och stoltare medarbetare” som omfattas av kollektivavtal. Man åtar sig också att samverka för attraktiva yrkesutbildningar och att verka sör att kollektivtrafiken på ett positivt sätt ska bidra till integrationen.

Ett tredje åtagande är satsningar på innovation och ny teknik som smarta resetjänster, digital infrastruktur fö ett nationellt biljettsystem och att ta fram tjänster för aktuell information om framkomlighet och trängsel.

Men det krävs politiska reformer skriver branschföreträdarna. En viktig sådan är fortsatt kompensation för biljettintäktsbortfallet för att utbud och tillgänglighet ska bibehållas och utvecklas.

Vidare vill de tre att dagens reseavdrag ersätts med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor. Förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken bör avskaffas så att fler arbetsgivare kan uppmuntra resor med miljövänlig kollektivtrafik.

Artikelförfattarna vill också att framkomligheten framkomligheten för kollektivtrafiken prioriteras med satsningar på kollektivtrafikkörfält och signalprioritering och öronmärkta medel i den nationella transportinfrastrukturplanen för detta.

Väg- och banarbeten bör samordnas för ökad framkomlighet och järnvägen måste rustas upp med investeringar i ökad kapacitet och högre hastigheter på järnvägen för att skapa attraktivare pendlingsmöjligheter för fler resenärer, skriver Tomas Byberg, Kristoffer Tamsons och Madeleine Raukas.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)