Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Extramiljarder till SL-trafiken

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm: Vi satsar dubbelt så mycket på att säkra kollektivtrafiken i Stockholms län som regeringen gör i hela landet. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Storstockholm får nästa år ett extra anslag från regionen på två miljarder kronor i den budget som Region Stockholm presenterar nästa vecka. De två miljarderna är utöver Trafiknämndens, alltså SL:s politiska lednings, egen budget och den största öronmärkta posten i regionens budget för nästa år, skriver Dagens Industri.

– Det innebär att Region Stockholms blågröna styre satsar dubbelt så mycket på att säkra kollektivtrafiken i Stockholms län som regeringen gör i hela landet, kommenterar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) på Facebook.

– Bussar, tunnelbana och pendeltåg ska precis som lokalbanor och pendelbåtar kunna fortsätta rulla efter pandemin och kunna utökas i den takt som ett växande Stockholm kräver. Ska samhället nystarta måste kollektivtrafiken finnas där och när stockholmarna behöver den. Därför får kollektivtrafiken nu en öronmärkt miljardsäkring på två miljarder. Denna ska garantera att kollektivtrafiken rullar vidare och det med fullt trafikutbud under hela 2022. Därutöver görs en förstärkning av trafiknämndens budget som sådan, skriver Kristoffer Tamsons.

Region Stockholm räknar med att resandet kommer att minska nästa år jämfört med innan pandemin, och att biljettintäkterna kommer att gå ner med 2,3 miljarder kronor. Men det finns ännu inga planer på att dra ner på trafiken.

– Det här betyder att Stockholmarna kan lita på att SL-trafiken kommer rulla med oförändrad kraft under nästa år. Det känns oerhört positivt. Hade vi inte säkrat pengarna så hade vi behövt presentera neddragningar och stora prishöjningar istället, säger Tamsons till Dagens Industri.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. STOMBUSSARNA, hur mycket pengar får dom? FLER TURER/bussar och FLER HÅLLPLATSER behövs! De flesta åker bara korta sträckor, så TILLGÄNGLIGHET betyder mer i innerstan än TIDEN! .
    Bättre framkomlighet? Gärna. Men färre förare (som kostar mest och medför färre bussar) och färre hållplatser är ett feltänkt sätt att spara pengar. Är slutmålet:: EN buss och noll hållplatser = full fart mellan ändhållplatserna?
    Dags att tänka om!

    Tommy Jacobson, f d bussförare (bl a)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)