Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina växer i Norrbotten

Växer i Norrbotten.

Bussoperatören Nobina har tilldelats ett nytt avtal med utökad trafik åt Länstrafiken i Norrbotten. Avtalet innebär att Nobina ska driva och utveckla stomlinjetrafiken mellan Boden och Luleå. Kontraktet är Nobinas fjärde avtal i region Norrbotten och det tredje avtalet med Länstrafiken i Norrbotten. Avtalstiden är på två år utan möjlighet till option och kontraktsvärdet uppges av Nobina till cirka 50 miljoner kronor. Trafikstarten är i juni 2022.

Det nya avtalet innebär att Nobina fortsätter att utöka sin verksamhet i Norrbotten, som i dag omfattar trafik i bland annat Piteå, Älvsbyn och Luleåområdet. Kontraktet innefattar totalt 12 tursatta bussar mellan Boden och Luleå, däribland viktig trafik till Sunderby sjukhus. Samtliga fordon kommer att köras på 100% fossilfritt drivmedel.

− Det känns fantastiskt roligt att Länstrafiken i Norrbotten väljer att ge Nobina förtroende i ytterligare ett kontrakt. Detta ger oss en möjlighet att tillsammans fortsätta utveckla en hållbar och trygg kollektivtrafik där alla resenärer alltid känner sig välkomna ombord, säger Henrik Dagnäs, vd Nobina Sverige.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till och med den 15 oktober 2021.

Upphandlingen av busstrafiken mellan Luleå och Boden har tidigare kantats av konflikt. För två år sedan tvingades Länstrafiken Norrbotten att direktupphandla trafiken och sedan göra om den (klicka här). Den tidigare upphandlingen fick tidigare hård kritik från bland andra Bodens kommunalråd Claes Nordmark eftersom upphandlingsunderlaget enbart avsåg dieselbussar. Biogas saknades som alternativ. ”En miljöskandal”, menade Nordmark.

Till tidningen Norrländska Socialdemokraten, NSD, sa då Mats Aspemo, chef för den regionala kollektivtrafikmyndigheten och länstrafikens upphandlare Helena Persson att oklara utredningsdirektiv från politikerna låg bakom att biogasalternativet saknades i upphandlingsunderlaget.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)