Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobinachefen: Lås upp utvecklingspotentialen

Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs: Öppna kollektivtrafikens säljkanaler. Foto: Nobina.

Gör det enklare för kollektivtrafikens kunder att köpa biljett. Lås inte in dem i regionala system. Öppna istället säljkanalerna, men fortsätt att besluta biljettpriserna politiskt. Det uppmanar Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs. När det blir enklare att köpa biljett kommer fler att resa kollektivt, ny kombinerad mobilitet att bli möjlig och dessutom skulle mångmiljonprojektet med ett nationellt biljettsystem kunna bli överflödigt.

Henrik Dagnäs menar att det är slående hur kollektivtrafiken hanterar sina kunder jämfört med många andra branscher. Där vill man nå kunderna genom många olika försäljningskanaler. Han pekar på Apple som exempel.

– Till en början sålde Apple sina produkter endast genom de egna, få butikerna. Men nu säljs de via en mängd kanaler: butiker, varuhus, näthandlare… Men Apple bestämmer fortfarande hur montrarna ska se ut, hur produkterna profileras. Hur skulle försäljningen ha varit om Apple hade fortsatt att sälja enbart genom sina egna butiker, frågar Dagnäs.

– Men i kollektivtrafiken låser vi in kunderna i regionala system där säljkanalerna är knutna till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Men är det rimlighet att dessa ska sitta på alla säljkanaler?

Politiker
Henrik Dagnäs konstaterar att det ofta bland politiker finns en väldigt positiv inställning till nya initiativ och fler säljkanaler. Men hos förvaltningar och tjänstemän är ofta inställningen en annan. Men han lyfter samtidigt SL i Storstockholm som ett positivt exempel och känner att flera regionala kollektivtrafikmyndigheter är nära att följa SL:s exempel.

– Jag tror det beror på att man förväxlar distributionen och tekniken med kontrollen över biljettpriserna som ju beslutas politiskt. Men priserna ska beslutas av politiken. Det är bra. Att öppna upp distributionen och tillåta en mångfald säljkanaler hindrar inte politikerna att även i framtiden besluta om priserna i kollektivtrafiken.

– Den tekniska utvecklingen går fort och vi som människor kan vara snabba att hitta och etablera nya mönster – något som pandemin har lärt oss – och då måste vi ständigt vara relevanta. Vi ska finnas där våra resenärer finns och med verktyg som löser faktiska problem i vardagspusslet. Jag tror egentligen att vi är väldigt överens om detta, samtidigt som det ibland kan finnas en oro för att förlora kontroll.

Men säljkanalerna borde inte vara en politisk fråga, framhåller Henrik Dagnäs.

Han menar att försäljningen bör ske där kunden vill köpa. Det ger en ökad tillgänglighet och kan erbjuda kunden olika möjligheter att betala för sina inköp. Dagens distribution av biljetter i kollektivtrafiken är inte helt olik Systembolagets monopol.

– Men där vill man ju hålla försäljningen nere, medan vi i kollektivtrafiken vill öka försäljningen. Framtidens samhälle ska vara ett hållbart där vi reser hållbart. Då kan inte svaret från oss i branschen vara att man låser in distributionen.

Nationellt system
Henrik Dagnäs konstaterar att den absoluta majoriteten av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har digitala lösningar för sin biljettförsäljning. Därmed finns det en bra grund för att öppna upp distributionen.

– Där människor finns i sin vardag, där måste kollektivtrafiken också finnas med sin distribution. Samtidigt är inte kollektivtrafiken lösningen för alla resbehov. Men om kollektivtrafiken inte passar ska inte privatbilismen behöva vara det enda alternativet. I distributionskanalerna ska också annat finnas, kanske kollektivtrafik i kombination med elsparkcykel, hyrbil, stadscykel eller bilpool.

Det innebär, framhåller Henrik Dagnäs, inte ett stopp för de regionala kollektivtrafikmyndigheternas egna distributionskanaler, däremot att fler distributionskanaler tillkommer som måste svara upp mot människors behov.

– Det är vår uppgift att åstadkomma lösningar som gör det enkelt att resa klimatsmart. Det nationella biljettsystem för kollektivtrafiken som ska skapas visar att det går för långsamt att utveckla en enkel och lättillgänglig distribution som inte begränsas av länsgränser.

– Låt marknaden ta hand om de nationella lösningarna och lås upp den utvecklingspotential och innovation som finns – samtidigt som våra uppdragsgivare har kontroll över det som man måste ha kontroll över. Då behövs det inte att regeringen och staten går in. Det är upp till alla oss i branschen att lösa frågan, säger Henrik Dagnäs.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

1 kommentar »

  1. Branschen har sedan tidigare fått uppdrag att lösa frågan men misslyckats. Dags nu för lagstiftning istället!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)