Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Små prisskillnader i SL:s jätteupphandling

Keolis förlorar till Nobina i Storstockholm. Prisskillnaderna mellan anbuden var relativt små. Foto: Ulo Maasing.

Prisskillnaden mellan vinnande och förlorande anbud i SL:s stora upphandling av busstrafik på tisdagen blev relativt liten. I upphandlingen, som vi tidigare rapporterat om, (klicka här) tog Nobina storslam och vann trafiken i såväl Nacka/Värmdö som i Huddinge/Bot-kyrka/Söderort. Idag körs trafiken i båda områdena av Keolis. Avtalen löper på tio år med driftstart den 10 april 2023.

Kvalitetsmässigt bedömde SL att både Keolis och Nobina låg på samma nivå. Därför blev det för SL förmånligaste priset avgörande.

Skillnaden i pris var  liten mellan Nobina och Keolis när det gäller trafikpaketet Nacka/Värmdö (E36C), endast drygt elva miljoner kronor om året.

Det totala årliga anbudspriset för Nobina blev 562 277 718 kronor, medan Keolis´ bud landade på 573 975 978 kronor..

För trafiken i Huddinge/Botkyrka/Söderort (E37C) var skillnaden mellan anbuden större. Keolis bud landade på totalt 789 096 688 kronor, medan Nobinas bud blev 738 730 844 kronor, en skillnad på drygt 50 miljoner.

Resultatet av upphandlingen är också att fler än varannan buss blir en elbuss i avtalet. I grundavtalet finns 190 nya elbussar och därefter introduceras fler elbussar successivt under avtalsperioden, totalt 300 elbussar.

Upphandlingen innebär också att SL ökar sin satsning på elbussar för att till år 2035 endast ha elbussar i trafik.

Det tidigare målet om en elektrifiering motsvarande 30–70 procent av busstrafiken i Stockholmsregionen. Nu menar SL att senast 2030 ska mellan 50 och 80 procent av bussarna vara elektrifierade. 100 procent av bussarna ska vara elektrifierade 2035. Det innebär att minst 1000 elbussar ska trafikera gatorna i Stockholmsregionen till 2030 och över 2100 elbussar till 2035.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Hej,

    Är det verkligen så lite med en skillnad på totalt 62 miljoner?

    Det skillnaden motsvarar över en femtedel av Nobinas resultat år 2020. Totalt 620 miljoner över avtalsperioden?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)