Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppdaterad webb ska ge BRT en skjuts

Den franska staden Nantes tillhör de städer i Europa som har gjort en framgångsrik satsning på BRT. Foto: Hess.

De båda branschorganisationerna Bil Sweden och Sveriges Bussföretag vill ge BRT, Bus Rapid Transit, en skjuts framåt i Sverige. Därför lanserar de nu en ny och uppdaterad version av webbplatsen brtisverige.nu. Syftet är, säger organisationerna, att yfta fram de positiva fördelarna med BRT, fakta, goda exempel och utländska satsningar på kapacitetsstark busstrafik. Ännu finns få exempel i Sverige på liknande lösningar, något som Bil Sweden och Sveriges Bussföretag vill ändra på.

– Med brtisverige.nu vill vi vitalisera debatten om vad kapacitetsstark busstrafik är och kan vara. Pandemin har drabbat bussbranschen och hela kollektivtrafiken hårt. Nu behöver vi vinna tillbaka våra resenärer och locka nya att ta bussen. Då behöver vi investera för framtiden, samtidigt som vi måste se till att varje satsat krona ger maximal utdelning i form av kapacitetsstark, resurseffektiv, klimatvänlig och attraktiv kollektivtrafik. Här kommer BRT in, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Genom att exempelvis köra elektrifierade bussar i separata körfält och låta kollektivtrafiken ta plats kan våra resenärer uppleva hur de kommer fram snabbare, tystare och tryggare. BRT-system tar också jämfört med andra kollektivtrafiksystem kortare tid att bygga och kräver lägre investeringar. Det är viktigt när vi nu behöver återstarta kollektivtrafiken snabbt för klimatet och tillgänglighetens skull, kommenterar Anna Grönlund.

På webbsidan brtisverige.nu får besökaren fakta och goda exempel på bussystem för effektiv och hållbar kollektivtrafik med täta turer och hög medelhastighet. Här finns utförliga förklaringar av vad BRT är och vad som karakteriserar bussystem som kan klassas som BRT. Här finns också beskrivningar över fullskaliga system från världens alla hörn och exempel på linjer i Sverige som planeras och drivs utifrån dessa principer.

– Sverige har flera duktiga fordonsleverantörer som idag levererar system för BRT i hela världen. Fram tills nu har vi i Sverige några linjer i Stockholm, Skåne och Värmland som helt eller delvis kan betecknas som BRT. Nu vill vi tillsammans visa många fler regioner vad vi kan åstadkomma med satsningar på kapacitetsstarka buss-system. Vi har därför inlett en serie samtal på ämnet med regionala politiker samt uppdaterat webbplatsen brtisverige.nu Det ger oss underlag och perspektiv för att kunna gå vidare med frågan i en svensk kontext, kommenterar Victoria Elmgren, utredare på Bil Sweden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)