
Skyddsglasen på bussarna är ett arbetsmiljöproblem och måste bort, slår Arbetsmiljöverket fast. Foto: Nobina.
Skyddsglasen, även kallade barriärskydd, i Nobinas och Keolis bussar i Storstockholm måste bort enligt förelägganden från Arbetsmiljöverket, skriver Kommunalarbetaren. Skyddsombud vid företagen har under lång tid krävt att skydden tas bort eftersom de menar att blänk i glasen försämrar sikten och kan leda till allvarliga olyckor. Redan innan sommaren gav Arbetsmiljöverket ett preliminärt besked, och nu har myndigheten förelagt företagen att ta bort skyddsglasen.
Senast den 2 november ska plexiglasskydden vara borta i Nobinas bussar i Stockholm och senast den 26 november i Keolis bussar i Stockholm.
Att Arbetsmiljöverket har tagit så lång tid på sig med att hantera frågan beror enligt sektionschefen Ulrika Scholander på att flera olika experter har varit inkopplade för att bedöma arbetsmiljöriskerna med skydden.
Även om en ny pandemivåg skulle komma och med det krav på att framdörrarna åter stängs på bussarna kommer inte skyddsglasen att bli ett alternativ, förutsatt att bussföretagen inte överklagar Arbetsmiljöverkets beslut.
– De nuvarande skydden bör slängas och inte sparas i ladorna, säger Ulrika Scholander till Kommunalarbetaren.
Lämna ett svar