Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Tallinn testar en dubbelledad trådbuss som också kan köra på batterier. Siktet är inställt på ett stombussystem med BRT-standard i den estniska huvudstaden. Foto: Tallinns stad.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Dubbelledade BRT-bussar alternativ till spårväg i Tallinn; Bränslecellstationer för elbussar kan lätta trycket på elnätet; Kunglig invigning av elbussfabrik.

Estland: Den estniska huvudstaden Tallinn testar under november en dubbelledad, 24 meter lång trådbuss som ett alternativ till spårväg. Bussen är en BRT-designad Solaris Trollino 24 MetroStyle, alltså en trådbussversion av den batteribuss som Tide Bus Danmark nyligen har beställt från Solaris för trafik i Ålborg (klicka här).

Tallinn planerar ett BRT-liknande stombussnät, metro bus, med dubbelledade trådbussar som ska trafikera huvudvägarna från centrum till ytterområdena och där busstrafiken separeras från övrig trafik.

Den buss som nu ska testas av det kommunala bussföretaget i Tallinn kan köras såväl på batterier som på kraft från luftledningar. Vid färd under luftledning laddas batterierna, vilket gör det möjligt för bussen att köra sträckor på cirka tio kilometer utan luftledning. Förutom att göra det möjligt att köra bussen på linjesträckningar utan luftledning kan bussen fälla ner sina strömavtagare vid komplicerade trafikplatser och därmed passera dessa snabbare. Bussen är en verklig bjässe med två leder, fem dörrar och åtta hjulaxlar.

– Att bygga ett metrobussystem kommer att vara flera gånger billigare än att bygga spårvägslinjer och en metrobus kan ha samma passagerarkapacitet och vara lika miljövänligt, säger Tallinns borgmästare Mihhail Kõlvart.

– Fördelen med de dubbelledade trådbussarna framför konventionella elbussar är att de kan laddas dynamiskt via trådbussarnas ledningsnät utan att kräva att man behöver bygga en omfattande laddinfrastruktur vid ändhållplatserna eller terminalerna, tillägger Andrei Novikov, biträdande borgmästare i Tallinn.

L-charges mobila, bränslecellsdrivna laddstation i Paris. Foto: L-charge.

Frankrike: Vätgasdrivna laddstationer för snabbladdning av elbussar. Det är något som lokaltrafiken i Pris, RATP, överväger i samband med den storskaliga satsningen på elbussar i kollektivtrafiken i den franska huvudstaden. RATP:s plan är att till år 2025 helt ha ställt om till el-, hybrid- och biogasbussar. Av de 4500 bussarna i staden ska då 80 procent vara elektriska.

Det ställer RATP inför en tuff utmaning när det gäller laddinfrastrukturen och påfrestningarna på elnätet vid bussdepåerna eftersom alla bussar ska depåladdas. Dessutom måste bussdepåerna ställas om för elbussdrift, utan att den dagliga driften störs.

RATP överväger nu en lösning från det ryska företaget L-charge som nyligen varit ute på en turné i västeuropa för att presentera sin lösning för laddning av tunga elfordon. L-charge erbjuder både mobila och stationära laddstationer på 150 – 1 000 kW. Den stationära stationen kan installeras överallt, från hotell och livsmedelshallar till traditionella bensinmackar som då också blir elfordonsmackar. Den mobila stationen är byggd på en lastbil som kan placeras där den behövs.

”Mackarna”, laddstationerna använder flytande naturgas (LNG), en blandning av LNG och väte eller ren vätgas. L-charge uppger att de stationära stationerna laddar fordonen så snabbt som dessa klarar av, samtidigt som de kan leverera överskottsenergi till andra kunder eller till elnätet vid efterfrågetoppar, vilket ger innehavaren en extra inkomst.

Men vätgas och bränslecellsdrift är inte självklart miljövänligt eller fossilfritt.

Problemet med vätgas är bland annat att all vätgas som produceras ingalunda är miljövänlig. Nästan all vätgas som produceras i världen idag produceras från fossila energikällor. I Europa och USA är det främst från naturgas (”grå vätgas) och i Kina främst från kol (”Svart vätgas” eller ”Brun vätgas”). Produktionen orsakar mycket stora utsläpp av koldioxid.

Under senare år har även ”blå vätgas” lanserats. Även den tillverkas från naturgas, men för att klassas som blå måste koldioxiden från framställningen lagras istället för att släppas ut. Det är en komplicerad teknik som är föga etablerad idag.

”Grön vätgas” framställs genom elektrolys som innebär att vatten spjälkas till vätgas och syrgas. Det kräver en hel del energi. Denna energi måste vara förnybar (exempelvis vindenergi eller solenergi) för att vätgasen ska klassas som grön. Inga växthusgaser släpps ut.

Nederländernas kung Willem-Alexander invigde busstillverkaren Ebuscos nya fabriksanläggning i holländska Deurne medan företagets vd Peter Bijvelds (till vänster) såg på. Foto: Ebusco.

Nederländerna: Kunglig glans präglade den officiella invigningen i veckan av den holländska elbusstillverkaren Ebuscos nya fabriksanläggning i den holländska staden Deurne. Själva invigningen skedde genom att Nederländernas kung Willem Alexander kopplade in en buss av modell Ebusco 3.0 för laddning.

Ebuscos fabrik i Deurne kommer att från nästa år ha en produktionskapacitet på 500 elbussar om året.

– I vår nya fabriksanläggning ska vi skala upp produktionen av vår senaste bussmodell, Ebusco 3.0. Anläggningen kommer också att fungera som en förlaga för vår internationella satsning på produktionskapacitet, sa Ebuscos vd Peter Bijvelds vid invigningen.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)