Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dynamisk kollektivtrafik i Karlstad

Karlstadsbuss Nära är namnet på det projekt som Region Värmland, Keolis och Padam Mobility startar i Karlstad. Foto: Øyvind Lund.

Nu startar en helt ny, dynamisk kollektivtrafik i Karlstad – Karlstsadsbuss Nära. Det är ett pilotprojekt där bussen inte följer någon på förhand given linje. Istället beställer resenären sin skjuts via sin mobil eller dator till en adress i närheten. Systemet planerar sedan den effektivaste rutten i realtid för att hämta upp de resenärer som har beställt skjuts. Resenären blir avsläppt vid en knutpunkt för kollektivtrafik och kan åka vidare med valfri buss på ordinarie linjer. Sedan några veckor körs en liknande trafik, X-linjen, av Värmlandstrafik och Nobina i Säffle (klicka här).

Karlstadsbuss Nära är ett samarbete mellan Region Värmland, Keolis och franska Padam Mobility.

– Nu vänder vi på upplägget! Med hjälp av ny teknik låter vi våra resenärers behov och beteende här och nu styra trafiken, berättar Robert Sahlberg, affärsutvecklare på Region Värmland och projektledare för Karlstadsbuss Nära-satsningen.

Delar av projektgruppen bakom Karlstdsbuss Nära. Från vänster: Robert Sahlberg, affärsutvecklare och projektledare för Karlstadsbuss Nära, Region Värmland Kollektivtrafik, Antoine Lunet, projektledare, Padam Mobility samt Mathias Lindgren, trafikchef tätort Region Värmland Kollektivtrafik..

Karlstadsbuss Nära bokas via en app, körs med mindre bussar och anpassas efter när och vart resenären vill resa. Systemet planerar den effektivaste rutten i realtid för att hämta upp de resenärer som har beställt skjuts. Resenären blir avsläppt vid en knutpunkt för kollektivtrafik och kan åka vidare med valfri buss på ordinarie linjer.

Resenärerna kan resa mellan befintliga och ett flertal virtuella hållplatser i stadsdelen Mjölnartorpet i Karlstad samt till och från Välsviken, Kronoparken C och universitetet. Systemet bakom används exempelvis i flera av Paris ytterområden, och satsningen i Karlstad är den första på svenska marknaden.

Den bakomliggande tekniken tillhandahålls av Padam och inkluderar virtuella kartor för förarna, back-office system där varje fordon kan spåras samt ett digitalt bokningssystem för resenärerna.

Testet kommer att köras parallellt med den vanliga busstrafiken och utvärderas kontinuerligt med bland annat kundundersökningar.

– Vi kommer att skruva och optimera kundupplevelsen längs med vägen. Hur det här upplägget fungerar i teorin vet vi, men det är först när vi testar trafiken i verkligheten och tar del av våra resenärers tankar och idéer som vi vet hur den kan fungera här i Karlstad och i Värmland, säger Robert Sahlberg.

– Det känns fantastiskt att få vara en del av detta projekt tillsammans med Karlstadsbuss och Region Värmland. Ju mer effektiv kollektivtrafiken är desto mer bidrar vår verksamhet till klimatmålen säger Linda Hultgren, depåchef på Keolis Karlstad.

Karlstadsbuss Nära är ett av flera pilotprojekt som Region Värmland, inom varumärkena Värmlandstrafik och Karlstadsbuss, startat upp med syfte att utveckla och förbättra kollektivtrafiken i Värmland. Foto: Keolis.

Karlstadsbuss Nära är ett av flera pilotprojekt som Region Värmland, inom varumärkena Värmlandstrafik och Karlstadsbuss, startat upp med syfte att utveckla och förbättra kollektivtrafiken i Värmland.

– För att öka det hållbara resandet, både i stadsmiljö och på landsbygden, behövs smarta och flexibla lösningar för hela resan, menar Jesper Johansson (MP), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.

– Region Värmland har en stor upphandling framför sig, där hela regionens busstrafik ska upphandlas. Inför den behöver vi testa och samla kunskap kring nya typer av reselösningar, så att vi kan erbjuda en attraktiv kollektivtrafik även framöver.

Tanken är att ett koncept som Karlstadsbuss Nära skulle kunna vara en bra matchning med Karlstadsbuss S-linje, det snabbusstråk som utvecklas och byggs ut i Karlstad de kommande åren.

– En trafikmodell som Karlstadsbuss Nära kan vara ett smart och effektivt komplement till våra snabbusslinjer i Karlstad. Ett mindre fordon som bara kör när det finns en efterfrågan och som täcker ett större geografiskt område än dagens fasta linjetrafik, säger Mathias Lindgren som är trafikchef för tätortstrafiken på Region Värmland.

– Att kombinera ny teknik och innovation med traditionell kollektivtrafik är ett väldigt bra exempel på hur Keolis bidrar till hållbara städer och samhällen säger Keolis vd Jan Kilström.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)