Konkurrensverket vill att Skånetrafiken ska betala sju miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för en otillåten direktupphandling. Bakgrunden är att Skånetrafiken med covid-19-pandemin som argument förlängde färdtjänstavtal utan att först ha gjort en upphandling. Så får det inte gå till, anser Konkurrensverket.
Skånetrafiken genomförde under 2017 en upphandling av avtal om serviceresor. Avtalen gällde färdtjänstuppdrag som skulle utföras fram till sista januari 2022. I november 2020 förlängdes de fyraåriga avtalen med ytterligare ett år vilket innebar att de skulle löpa i sammanlagt fem år, det vill säga till den sista januari 2023. Avtalen förlängdes utan upphandling.
Skånetrafiken hävdar att förlängningen av avtalen berodde på coronavirusets utbrott och de oförutsedda omständigheter som pandemin hade fört med sig. Utborttet ägde dock rum i mars 2020 men förlängningen undertecknades först i november och omfattade en avtalsperiod som skulle påbörjas nära två år framåt i tiden.
Konkurrensverket anser inte att avtalen kunde förlängas med så lång framförhållning. Det förelåg inte synnerlig brådska och Konkurrensverket menar att en ny upphandling därför skulle ha genomförts.
– Pandemin och dess konsekvenser är förstås omständigheter som ingen kunde förutse. Att ha framförhållning när man upphandlar är viktigt men det måste göras på ett sätt som är förenligt med regelverket, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Malmö och yrkar att Region Skåne ska betala sju miljoner kronor i böter/upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling.
Lämna ett svar