Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solel ska minska Gotlandsfärjornas klimatpåverkan

Destination Gotlands M/S Gotland är ett av de fartyg som med delvis elektrifiering ska minska sitt miljöavtryck. Foto: Olof Segerberg.

Statliga Energimyndigheten har beviljat drygt 1,2 miljoner i stöd för ett projekt som går ut på att minska Gotlandsfärjornas miljöpåverkan genom delvis elektrifiering av färjorna. Det är Gotland Tech Development, ett dotterbolag till Rederi AB Gotland, som tillsammans med samarbetspartners har beviljats stöd. Dessa partners är Helios Nordic Energy, METS Technology AB och ABB AB. De fartyg som projektet omfattar är Destination Gotlands två LNG/LBG-fartyg M/S Visborg och M/S Gotland.

Projektet är ett led i Destination Gotlands och Rederi AB Gotlands strategiska arbete för att minska klimatavtrycket och påverkan på miljön, accelerera klimatomställningen av sjöfarten och på sikt fasa ut fossila bränslen. Projektet pågår fram till december 2022.

Syftet med projektet är att ge resenärer tillgång till fossilfri el ombord och minska skadliga utsläpp. Projektet ska undersöka hur fartygets generatorer ombord kan ersättas med en batteribank av laddbara batterier och därmed göra fartygen till ett ”laddhybridfartyg”.

– Ett viktigt steg mot både fossil- och emissionsfria sjötransporter är att börja elektrifiera delar av de befintliga färjornas energisystem. Vi är därför otroligt glada att vi nu, tillsammans med våra samarbetspartners, har beviljats stöd av Energimyndigheten för detta viktiga projekt, säger Christer Bruzelius, projektledare på Gotland Tech Development.

Fartygets batteriladdning planeras att ske med fossilfri solel vid hamnuppehåll, där en teknisk lösning med energilager i land med tillhörande laddare och styrsystem ingår. Genom att komplettera dagens generatorer med laddbara batterier skulle fartygens CO2-utsläpp minska markant.

– Sol har stor potential att bidra i omställningen. Tillsammans med Gotland Tech Development och övriga partners får vi nu en bra möjlighet att undersöka hur batterilager kan maximera nyttan av våra solcellsparker – för både färjetrafiken och för elsystemet på Gotland i stort, säger Magnus Rahm, projektledare Helios Nordic Energy.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)