
Linje 7 är en av de stadsbusslinjer i Malmö där övervakningskamerorna ska kunna sända live. Foto: Ulo Maasing.
Övervakningskameror på två av stadsbusslinjerna i Malmö kommer från början av nästa år att kunna sända direkt från bussen till trafikledningen om det uppstår en hotfull situation eller incident ombord. Det är ett pilotprojekt för att öka tryggheten ombord för förare och resenärer. Malmö är först i landet med den här typen av livekameror.
Det är Nobina som kör stadsbussarna i Malmö. Samtliga 30 stadsbussar på linjerna 5 och 7 i Malmö är redan idag utrustade med kameror som kan sända bilder i realtid till trafikledningen. Projektet inleds i början av 2022 och kommer att pågå i 12 månader och därefter utvärderas.
Polisen kan idag begära ut material från övervakningskamerorna på stadsbussarna i Malmö för att klara upp brott i eller i anslutning till kollektivtrafiken. Genom det pilotförsök som politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne på måndagen beslutade om ska kamerorna också kunna användas brottsförebyggande och trygghetsskapande.
Om en incident eller hotfull situation skulle uppstå ombord på bussen kan föraren sända realtidsinformation från kamerorna direkt till Nobinas trafikledning i Landskrona. Trafikledningen kan i sin tur vidta snabba åtgärder, till exempel tillkalla polis. Omvänt kan polisen också vända sig till trafikledningen om det exempelvis finns kännedom om pågående brottslighet i närheten av kollektivtrafiken.
– Detta är ett effektivt sätt att öka tryggheten. Kamerorna finns på plats och trafikledningen finns på plats, men vi kommer att använda dem på ett nytt och innovativt sätt, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden.
Bakgrunden är bland annat att den nationella trygghetsundersökningen visar att andelen av befolkningen som upplever att de mycket ofta eller ganska ofta valt en annan väg eller ett annat färdsätt på grund av oro för att utsättas för brott är i hela landet 26 %. Motsvarande andel i Polisregion Syd är 28 % och i Polisområde Malmö 34 %, vilket är en större andel än i Stockholm och Göteborg.
Hot- och våldssituationerna i busstrafiken har ökat över tid och vissa busslinjer sticker ut, bland annat de aktuella linjerna 5 och 7.
– Tryggheten i kollektivtrafiken är en högt prioriterad fråga för Allians för Skåne. Vi har ett ansvar för alla som reser med oss och med den utvecklingen som sker i hela samhället behöver alla som har möjlighet agera mot otryggheten, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
Lämna ett svar