Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB depåladdar Nobinas elbussar i Göteborg

Västtrafik och Göteborg fortsätter satsningen på elbussar. Nu har Nobina lagt en stororder hos ABB på laddutrustning för depåladdning. Bild: ABB.

Västtrafik fortsätter sin storsatsning på elbussar och till 2030 ska Göteborgs stadstrafik vara helt elektrifierad. Från nästa sommar utökas dagens elbussflotta på 180 bussar i Göteborg med ytterligare 137 elbussar på totalt 24 linjer. Bussarna sätts i trafik i två etapper sommaren 2022 och 2023. ABB har nu fått en order på 50 laddare från Nobina för depåladdning av bussföretagets nya elbussar.

– På kort tid har vi lyckats ställa om och gjort elbussar till en självklar del av vårt stadsrum och vår vardag. Vi har visat och vi fortsätter visa att vi ligger i absolut framkant i att åstadkomma en hållbar omställning, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Bussoperatören Nobina är en av två aktörer som i ett nytt avtal med Västtrafik kommer att köra de 137 nya elbussarna. Nobina tursätter drygt 80 elbussar i delar av stadstrafiken i centrala Göteborg samt i det närliggande området Angered med omnejd. I september la Nobina en stororder på elbussar, bland annat till Göteborg, hos Volvo (klicka här).

ABB:s laddare Terra 124. Bild: ABB.

För att ladda bussarna har Nobina beställt 50 allt-i-ett-laddare av modell Terra 124 från ABB. Laddarna kommer att sättas upp i tre olika bussdepåer i Göteborg för att ladda Nobinas elbussar säkert och effektivt, främst under natten.

Terra 124 är en flexibel laddare som passar för både långtidsladdning på natten och för påfyllning av el under dagen.

– Effektiv laddning är idag en förutsättning när kollektivtrafiken går från fossilfri till emissionsfri. Laddlösningen från ABB ger en stor flexibilitet och möjlighet för optimering och planering av vår elbussflotta för framtiden. I samarbetet med ABB så har möjligheten till integrering av vårt realtidssystem för lastbalansering och laddoptimering varit viktiga faktorer, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.

Leveransen från ABB består av ett system på 120 kW som gör det möjligt att antingen ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. Terra 124 är också framtidssäker då den enkelt kan uppgraderas med extra kraftmoduler för att ladda med 180 kW om behovet uppstår. Depåladdarna monteras med ett ergonomiskt kabelhanteringssystem som gör att chaufförerna snabbt och enkelt kan plugga in bussen för laddning.

– Göteborg har kommit längst i landet med implementeringen av elbussar. Vi är stolta att fortsatt få vara en del av stadens resa genom att komplettera våra pantografladdare som redan laddar längs flera busslinjer runt om i Göteborg med nya depåladdare för fler elbussar, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.

I december 2020 satte Västtrafik 145 elbussar i drift i Göteborsområdet och de snabbladdas av nitton pantografladdare från ABB längs linjer i Göteborg, Mölndal och Partille.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)