Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Trådbussatsningar i Kiev och Milano; Yutong levererar 100 bränslecellsbussar till Peking inför vinter-OS; Stagecoach köper nya elbussar till Skottland; Elbussar på en av de värst förorenade gatorna.
Ukraina: Den europeiska investeringsbanken EIB beviljar Ukrainas huvudstad Kiev ett lån på 100 miljoner euro, drygt en miljard kronor. Pengarna ska användas till investeringar i nya trådbussar och tunnelbanevagnar i Kiev.
Italien: Även Milano satsar på en modernisering av sin trådbussflotta. Lokaltrafiken där, ATM Milano, har hos den polska busstillverkaren Solaris beställt 50 Trollino 18 trådledbussar. Kontraktsvärdet uppges till närmare 40 miljoner euro, cirka 400 miljoner kronor. Det nya avtalet mellan ATM Milano och Solaris utgör en andra order på trådbussar från den norditalienska staden dit Solaris tidigare levererat 30 trådbussar.
Trådbussarna till Milano drivs med två motorer om vardera 160 kW och har en batterikapacitet på 45 kWh. Bussarna kan ladda batterierna medan de kör kopplade till en luftledning. Därefter kan de köra upp till femton kilometer utan luftledning. Kapaciteten är 135 passagerare, varav 31 sittande.
Totalt har ATM Milano idag 165 Solarisbussar i trafik.
Kina: Den kinesiska busstillverkaren Yutong levererar i dagarna 100 bränslecellsdrivna bussar till lokaltrafiken i Peking. I december levererade företaget en första omgång av 30 bränslecellsbussar till den kinesiska huvudstaden. Bussarna är en del av den satsning som Kina och Peking gör inför vinter-OS som hålls i Peking i februari nästa år. Yutong har utvecklat bränslecellsbussar sedan 2009 och arbetar nu med utveckling av företagets fjärde generation vätgasdrivna bussar. Bussarna till Peking är elva meter långa höggolvsbussar med 46 sittplatser.
Skottland: Samarbetet mellan den skotska busstillverkaren Alexander Dennis (ADL) och kinesiska BYD fortsätter att skörda nya framgångar. Nu har det stora brittiska bussföretaget Stagecoach beställt nio batterielektriska bussar till sin lokaltrafik i staden Perth där Stagecoach också har sitt huvudkontor. Bussarna är av modell BYD ADL Enviro200EV och ska sättas i trafik på de två mest trafikerade busslinjerna i Perth. Investeringen har delfinansierats av den skotska regeringen via dess program för bussar med ultralåg emissioner, SULEBS (Scottish Ultra Low Emission Bus Scheme).

ADL/BYD har också levererat eldrivna dubbeldäckare till Dundee där de har satts i trafik på Skottland. Foto: ADL/BYD.s fjärde mest luftförorenade gata
Genom SULEBS får Stagecoach medfinansiering till totalt 46 nya, helelektriska bussar i Aberdeen, Kilmarnock och Perth. Den skotska regeringen har i ett juridiskt bindande avtal satt som mål att Skottland ska vara CO2-neutralt senast 2045.
ADL/BYD har också levererat tolv batterielektriska dubbeldäckare till bussföretaget XPlore Dundee som ingår i McGuill´s Group. Företagsgruppen har det senaste året satt ett stort antal elbussar i trafik, bland annat enplansbussar från kinesiska Yutong.
Dubbeldäckarna till Dundee ska trafikera linje 28 i staden. Linjen går via den fjärde mest luftförorenade gatan i Skottland, Lochee Road. Dubbeldäckarna är 10,8 meter långa och har en räckvidd på en laddning på cirka 255 kilometer. Även här har satsningen gjorts med stöd av SULEBS.
Lämna ett svar