Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Bussdepån på Alnabu i Oslo. Snart får staden ytterligare 180 eldrivna ledbussar. Foto: Redink/Ruter.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: 180 nya elbussar till Oslo; Anropsstyrt och elektriskt i Leeds; Ebuscos nya elbuss först till München; Stororder på elbussar till Berlin.

Norge: Antalet elbussar i Oslo ökar snabbt. Huvudmannen för kollektivtrafiken där, Ruter, har nu fattat beslut i en upphandling av två trafikpaket, vilket innebär att den norska huvudstaden får ytterligare 180 eldrivna ledbussar år 2023. I slutet av det året kommer därmed all kollektivtrafik i Oslo att vara utsläppsfri.

Båda trafikpaketen vanns av Unibuss, ett dotterbolag till kommunägda Sporveien, och omfattar alla de tyngsta busslinjerna i Oslo, totalt nio linjer. Tre av dessa, 34, 37 och 54 ska använda den befintliga depån på Alnabru, medan linjerna 20, 21, 28, 30 och 31E ska baseras i en ny, temporär depå på Stubberud. Båda depåerna får laddinfrastruktur för elbussarna. Dessa ska laddas med grön el, solceller och från batteripaket för lagring av el.

Förutom de nio linjerna som trafikeras dagtid ingår sex nattbusslinjer i upphandlingen.

Trafikavtalen löper på tio år med möjlighet till fyra års förlängning. Kontraktsvärdet över fjorton år uppges till 7,2 miljarder norska kronor, drygt 7,2 miljarder SEK.

Oslo och Viken var tidigt ute med att satsa på elbussar. Redan 2017 satte Ruter tio eldrivna minibussar och sex normalstora elbussar i trafik. Våren 2019 sattes ytterligare 70 elbussar i trafik. De följdes av 39 elbussar sommaren 2019 och 41 elbussar år 2020. I januari 2022 kommer närmare 40 procent av busstrafiken inne i Oslo att köras med elbussar och 22 procent av all busstrafik som Ruter ansvarar för.

Busstillverkaren Mellor har levererat sin Orion E för anropsstyrd trafik i Leeds. Foto: Mellor.

England: Brittiska busstillverkaren Mellor, som även finns på den svenska marknaden genom BK Invest, har levererat sju eldrivna minibussar till en ny satsning på anropsstyrd trafik i staden Leeds. Trafiken har döpts till FlexiBus och täcker in den östra delen av storstaden där den förbinder olika områden med knutpunkter för kollektivtrafiken.

Resorna bokas via en app och de bussar som används är Mellor Orion E låggolvsbussar med kapacitet för tolv passagerare. Inredningen är speciellt utformad för trafiken, räckvidden är 160 kilometer och bussen kan även snabbladdas.  Mellor Orion E finns också i flexlinjetrafik i Göteborg.

Lokaltrafiken i München, MVG, är först ut med Ebusco 3.0 i reguljär trafik. Foto: Ebusco.

Tyskland: De allra första bussarna av busstillverkaren Ebuscos modell 3.0 har nu levererats till lokaltrafiken i München, MVG. Den bayerska storstaden blir därmed först i världen med att sätta Ebusco 3.0 i trafik. Nyligen typgodkändes Ebusco 3.0 inom EU (klicka här). Genom att bussen har en kaross i kompositmaterial efter förebild från flygindustrin blir den avsvärt lättare än ”vanliga” elbussar. Det ger bussen en räckvidd på 575 kilometer, vilket i sin tur eliminerar behovet att ladda bussen under trafikdygnet. Det gör i sin tur att bussoperatören slipper stora investeringar i laddinfrastruktur.

BVG i München har sedan tidigare tolv Ebusco 2.2 i sin flotta, alltså samma bussmodell som Nobina har beställt i totalt 79 exemplar för sin trafik i Danmark.

Berlin ska köpa ytterligare 90 elbussar. Hittills består stadens elbussflotta av bussar från Solaris och Mercedes-Benz. Mediauppgifter tyder på att storordern går till holländska Ebusco. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland: Även om det inte finns någon officiell bekräftelse ännu uppger tyska fackmedier att Ebusco även kommer att få en stororder från lokaltrafiken i Berlin, BVG (Berliner Verkehrsgesellschaft). Styrelsen för BVG beslutade nyligen att beställa ytterligare 90 eldrivna tolvmetersbussar med depåladdning och med leverans innan slutet av nästa år.

Beställningen värderas till 65 miljoner euro (nästan 670 miljoner SEK), inräknat nödvändig laddinfrastruktur. När bussarna väl är på plats kommer BVG att ha 228 elbussar i sin vagnpark.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)