Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Bränslecellsbussarna rycker fram i Spanien och Storbritannien; Budapest beställer fler trådbussar.
Barcelona: Lokaltrafiken i Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), tog innan jul emot den första av åtta vätgasdrivna bränslecellsbussar från den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus. Bussarna ska först testas av TMB innan de sätts i reguljär linjetrafik i den katalanska staden 2022. Bussarna ska tankas med grön vätgas från energiföretaget Iberdrola som har etablerat en produktions och tankningsanläggning för vätgas i Zona Franca i närheten av den depå där bussarna stationeras. Bussarna tankas med cirka 20 kilo grön vätgas varje dag.
Bussarna av modell Caetano H2 City Gold LHD är i standardutförande, tolv meter långa med aluminiumkaross och tre dörrar. Bränslecellen på 60 kW kommer från Toyota som för ett år sedan gick in som delägare i Caetano, bland annat för att driva på utvecklingen av bränslecellsbussar (klicka här). Modellen har fem vätgastankar med en total kapacitet på 37,5 kilo vätgas. Elmotorn kommer från Siemens och har en effekt på 180 kW. Själva bränslecellsystemet kompletteras med ltiumjonbatterier med en total kapacitet på 44 kWh där energi från bränslecellen och från återvunnen bromsenergi kan lagras.
Även den tyska staden Wiesbaden har under hösten tagit emot tio bränslecellsbussar från Caetano.
Budapest: Ett konsortium med busstillverkaren Solaris och tjeckiska Škoda Electric ska leverera ytterligare 48 trådbussar till Ungerns huvudstad. Ordern omfattar tolv Trollino 12 och 36 ledbussar, Trollino 18. Ordern är en del av ett ramavtal från 2014 och som hittills har inneburit att lokaltrafiken i Budapest, BKK, har tagit emot leveranser av 60 trådbussar.
De bussar som Budapest nu har beställt kommer att vara utrustade med batteripaket som gör att de kan köra åtminstone fyra kilometer utan luftledning. Tolvmetersbussarna får en elmotor på 160 kW, medan ledbussarnas motorer är på 250 kW.
Birmingham: I den brittiska staden Birmingham har 20 bränslecellsdrivna dubbeldäckare satts i trafik på en av de stadsbusslinjer som körs av National Express West Midlands. Bussarna är tillverkade av nordirländska Wrightbus. Modellen heter Streetdeck Hydroliner FCEV. och har en räckvidd på upp till cirka 375 kilometer på en tankning. Tankningen tar åtta minuter. Vätgastankarna rymmer 27 kilo eller 1120 liter vätgas.
Birmingham har som mål att vara koldioxidneutralt år 2030.
Lämna ett svar