Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stopp hotar BYD:s elbussar i USA

Busstillverkaren BYD hotas av stopp i USA sedan det har blivit förbjudet med federalt stöd till bussar för kollektivtrafik från kinesiska företag. Foto: BYD.

Veckan innan jul stoppades allt federalt stöd i USA till offentliga köpare av bussar, andra fordon och infrastruktur för kollektivtrafik från leverantörer med en nära koppling till Kina. Det innebär att förutsättningarna för en storsatsning på elbussar i USA i ett slag ändras. En av de störst leverantörerna av elbussar i landet är nämligen kinesiskägda BYD som har en fabrik i Kalifornien. I praktiken är städer som vill investera i elbussar beroende av det federala stödet till investeringarna.

Elektrifieringen av busstrafiken har gått långsamt i USA. Totalt fanns i landet förra året endast 1 369 utsläppsfria bussar, alltså batteribussar, bränslecellsbussar och trådbussar. Av dessa var 205 tillverkade av BYD, 338 av nordamerkikanska Proterra och 598 av likaledes nordamerikanska New Flyer. President Joe Biden har i sitt infrastrukturprogram lovat en storsatsning på elbussar.

Enligt Washington Post uppger BYD att man har en kapacitet att tillverka upp till 1 500 elbussar årligen vid företagets fabrik i Kalifornien och fler parter har varnat för att det blir svårt att genomföra elektrifieringen av busstrafiken i planerad omfattning om BYD stängs ute som leverantör.

En talesman för BYD i USA, Frank Girardot, säger till Washington Post att det är fel av Washington att sikta in sig på BYD.

– Vi är inte Kina. Vi är ett globalt företag med amerikanska investerare (bland dem Warren Buffet) som råkar ha huvudkontoret i Kina.

Girardot uppgav också att BYD har många order om man har rätt att fullfölja och att luckor i förbudet kommer att göra att företaget tills vidare kan fortsätta att sälja bussar i USA. Bland annat kan kommunala trafikföretag som redan har avtal med BYD fortsätta att använda federalt stöd under fem år. Dessutom kan de få stöd från delstater och lokalt.

Det var i december 2019 som USA:s kongress förbjöd federalt stöd till inköp av bussar och tåg från företag som har kinesiska ägare. Trafikföretag, städer och regioner som vill köpa kinesiskt får klara finansieringen på egen hand, utan de avsevärda stöd som annars kommunikations-departementet i Washington bidrar med (klicka här).

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)