Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skattesmäll hotar fossilfria bussar

Att tanka en buss med HVO blir dyrare från 2023 enligt ett regeringsförslag. Foto: Volvo Bussar.

Kollektivtrafiken i Sverige riskerar att drabbas av en kostnadsökning om 700 – 800 miljoner kronor per år från den 1 januari 2023. Men kostnadsökningen kan också bli betydligt mindre. Det konstaterar regeringen som nu har presenterat ett förslag som innebär att skattebefrielsen slopas för flytande rena/höginblandade biodrivmedel. Det slår direkt på drivmedel som används i en stor del av landets busstrafik, främst HVO100 och RME.

Bakgrunden är att rena och höginblandade biodrivmedel är befriade från koldioxid- och energiskatt under 2022, enligt ett statsstödsgodkännande från EU-kommissionen. Men det är i dagsläget oklart om ytterligare förlängningar av statsstödsgodkännandet kommer att medges av EU.

Både inom EU-kommissionen och bland andra aktörer i EU finns sedan länge ett starkt motstånd mot främst biodrivmedel som är grödobaserade. När regeringen nu presenterar ett förslag som bygger på att det undantag från statsstödsreglerna som Sverige har haft tyder det på att man gett upp hoppet om fortsatt skattebefrielse för de rena och höginblandade biodrivmedlen.

Det undantag från EU:s statsstödsregler som Sverige har haft när det gäller dessa drivmedel har gällt i många år, men bara beviljats för ett eller två år i taget. När det sker förs drivmedlen in i reduktionsplikten och beskattas som fossila drivmedel och blir därmed mycket dyrare än idag.

Enligt regeringens egen kalkyl får staten därmed ökade skatteintäkter på cirka 1,8 miljarder kronor årligen. Av det kommer cirka 700 – 800 miljoner från kollektivtrafiken, främst från den busstrafik som idag körs på HVO.

Men kostnaden för kollektivtrafiken kan bli mycket lägre, konstaterar regeringen. Det beror på att utsläppsminskningar från rena och höginblandade biodrivmedel har ett värde i reduktionsplikten. Denna är utformad så att allt drivmedel som en leverantör säljer under ett år ska ge en viss minskning av CO2-utsläppen under året jämfört med diesel och bensin.

En möjlig effekt av regeringsförslaget kan också bli en ökad satsning på el och biogas i busstrafiken.

Från buss- och kollektivtrafikbranschen i Sverige har man länge varnat för att nya begränsningar från EU när det gäller biodrivmedel kan slå hårt mot kollektivtrafiken i Sverige. Det gäller både vilka råvaror som får användas och vilka biodrivmedel som ska anses uppfylla EU:s klimatkrav.

Senast skrev företrädare för Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik tillsammans med ett 30-tal andra aktörer inom svensk transportsektor till EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager (klicka här). Där betonade man att en långsiktig skattebefrielse för alla hållbara biodrivmedel är en förutsättning för att transportsektorn i Sverige ska kunna nå sina högt uppsatta klimatmål.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)