En långsiktig skattebefrielse för alla hållbara biodrivmedel är en förutsättning för att transportsektorn i Sverige ska kunna nå sina högt uppsatta klimatmål. Det skriver branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag tillsammans med ett 30-tal andra aktörer i ett brev till EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Utan klara och gynnsamma förutsättningar och ett långsiktigt tänkande kommer varken EU:s medlemsstater eller näringslivet att kunna tackla klimatutmaningen, heter det i brevet.
Bakgrunden är att EU innan årsskiftet väntas fatta beslut om statsstödsregler som har en direkt betydelse för biodrivmedlen. Sveriges Bussföretag har tidigare förklarat att det kommande beslutet innebär att det här året är ett ödesår för svensk bussbransch (klicka här).
I nuläget är biogas skattebefriat under tio år (dvs t o m 2030) och flytande, höginblandade, biodrivmedel är skattebefriade år 2022 ut.
– När världen nu står inför mycket stora klimat- och miljöutmaningar är det av största vikt att EU skyndar på arbetet med att minska utsläppen från fossila energikällor. I detta sammanhang måste transportsektorns utsläpp tacklas med alla hållbara lösningar som finns på marknaden, heter det i brevet.
I brevet framhålls det att en ökad elektrifiering är en viktig del av lösningen, men att mycket mer måste till. I hela EU svarar el idag endas för 0,01 procent av den energi som används för vägtransporter medan hållbara biodrivmedel står för 5,6 procent och fossila drivmedel för 94,4 procent.
– Flertalet medlemsstater i EU har haft svårt att nå blygsamma sex procents minskning av utsläppen av växthusgaser till år 2020. Men i Sverige har den stora användningen av biodrivmedel gjort det möjligt med en minskning av CO2-utsläppen med 19,3 procent, heter det i brevet till EU:s konkurrenskommissionär.
– Vi uppmanar EU-kommissionen att inte diskriminera hållbara, växtbaserade biodrivmedel till transporter och andra tillämpningar. Sverige har, liksom vi som undertecknar det här brevet, valt mer ambitiösa klimatmål. Därför är det viktigt att nya statsstödsregler inte hindrar medlemsstater och företag i deras arbete för att nå ambitiösa klimatmål.
Från buss- och kollektivtrafikbranschen i Sverige har man länge varnat för att nya begränsningar från EU när det gäller biodrivmedel kan slå hårt mot kollektivtrafiken i Sverige. Det gäller både vilka råvaror som får användas och vilka biodrivmedel som ska anses uppfylla EU:s klimatkrav.
Det kan i sin tur medföra att många svenska bussar tvingas återgå till att köra på diesel och att det blir sämre konkurrens på drivmedelsmarknaden och därmed högre priser för bussföretagen för biodrivmedel, har bland andra Sveriges Bussföretag länge varnat.
Brevet till EU har, förutom av Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik undertecknats av en rad aktörer inom transportnäring, drivmedelsbransch, fordonstillverkare, jordbruk, miljöorganisationer med flera.
Lämna ett svar