Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

200 nya elbussar till Storstockholm

På tisdagen kommer trafiknämnden i Region Stockholm att fatta beslut om inriktningen på en upphandling som ger SL ytterligare minst 200 elbussar. Foto: Ulo Maasing.

SL får minst 200 nya elbussar som ska trafikera i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg som resultat av att Trafiknämnden i Region Stockholm på tisdagseftermiddagen fattar beslut inriktningen om en ny bussupphandling. Målet i upphandlingen är att minst 80 procent av alla bussar i Bromma, Sollentuna, Solna och Sundbyberg ska vara en elbuss.

– Genom att upphandla trafiken kan vi steg för steg införa den senaste och mest hållbara tekniken för att utveckla SL-trafiken. Beslutet om 200 nya elbussar blir ytterligare ett kliv mot en fullt elektrifierad bussflotta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Det nuvarande trafikavtalet för busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna löper ut den 19 augusti 2024.

SL räknar med att tilldelningsbeslut i upphandlingen kan fattas under det andra kvartalet 2023.

I Region Stockholm finns elbussar sedan tidigare i busstrafiken i Märsta, Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby. Därtill även i stadstrafiken i Norrtälje sedan 2018 och i Barkarby och Järfälla. I år tillkommer femton elbussar som ska köras av Keolis i Stockholms innerstad. I höstas fattade SL beslut om en rekordupphandling som innebär 300 nya elbussar till Nacka/Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort.

SL siktar nu på att minst 1000 elbussar ska trafikera gatorna i Stockholmsregionen till 2030 och att antalet ska vara 2100 elbussar i Stockholmstrafiken till 2035.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Ett tankefel finns om busstrafiken i Stockholm: Man blandar ihop förorter och innerstad. Det är stor skillnad:
    Bussar till och från förorter. bör vara ”SNABBA OCH LÅNGA”. Många passagerare reser långa sträckor mellan få hållplatser. Här passar stombussar bra.
    Medan bussar i innerstad bör vara ”MINDRE OCH MÅNGA”. Många passagerare, men som reser KORTA sträckor mellan MÅNGA hållplatser. Ofta ”tvärsträckor” mellan t-bannor, som mellan Hornstull och Fridhemsplan.
    Vi innerstan behöver alltså FLER TURER och FLER HÅLLPLATSER
    Men Tamsons & Co säger tvärtom. Av ekonomiska skäl, där förarlöner är den tunga delen. Därför satsar man på stombussar. En förare, många passagerare. Färre hållplatser, kortare tid.
    Kort fråga: Är vi till för Kollektivtrafiken eller är den till för oss?

    • Håller med dig, konceptuellt. Rent allmänt gäller att turtäthet är A och O för publik transport, det är oerhört viktigt med täta avgångar. En missad anslutning skall inte innebär 20 minuters extra väntetid, på sin höjd 5.

Lämna ett svar till Alfred Hansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)