Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jätteuppdrag för Volvo Bussar

Volvo Bussar ska leverera 564 euro 6-bussar till Santiago de Chile. Av dessa är 92 ledbussar. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar ska leverera 564 euro 6-bussar till RedBus i Chiles huvudstad Santiago de Chile 472 normalstora bussar och 92 ledbussar. därmed tog Volvo hem 87 procent av upphandlingen av nya euro 6-bussar i Santiago. Bussarna ska gå i trafik på den del av stadens busslinjenät, Metropolitana de Movilidad, som trafikeras av operatören RedBus och av ett argentinskt bussföretag som nu gör en inbrytning i Chile, Metropol.

Upphandlingen i Santiago skiljer sig från de upphandlingar vi är vana vid i Sverige i och med att staden upphandlar operatör för sig och bussleverantör för sig. Sedan får operatören köra med bussar från den leverantör som vunnit fordonsupphandlingen. Upphandlingsmodellen infördes i Colombias huvudstad Bogotá 2018 för stadens stora bussystem Transmilenio.

I det här fallet kommer Volvos finansbolag Volvo Financial Services att äga bussarna och får sedan betalt varje månad för att tillhandahålla dem till operatören.

– Den här driftsmodellen är ny på den sydamerikanska kontinenten. Vi är beredda att utvärdera konceptet också för andra städer i regionen, säger Carlos Ribeiro, vd för Volvo Financial Services i Sydamerika.

– Kontraktsformen säkrar underhållet av bussarna under hela deras livstid genom att underhållet ständigt certifieras. Syftet är att garantera maximal tillgänglighet till fordonen och säkerhet för passagerarna, tillägger Alexandre Selski, chef för storkundsförsäljning vid Volvo Bussar.

Volvo ska också utbilda förare och verkstadspersonal, likaså svara för IT-system för drift och trafikledning. De 92 ledbussarna är av modell Volvo B8R Det är lågentrébussar med kapacitet för 180 passagerare och en bakomonterad motor på 7,7 liter. De övriga 472 bussarna är normalstora stadsbussar, även de byggda på Volvo B8R och med plats för 78 eller 95 passagerare, beroende på inredning.

Chassierna kommer att tillverkas i Volvos fabriker, dels i Curitiba, Brasilien, dels i Borås. De bussar som RedBus ska använda karosseras av Marcopolo medan Metropols bussar karosseeras av Caio.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)