Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Den franska staden Nantes har fått pris för sitt eldrivna BRT-system e-Busway. Foto: Semitan.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa, men den här gången gör vi en utflykt även till Saudiarabien. Denna gång: BRT-system med 24-meters batteribussar internationellt prisat; Storsatsning på elbussar i oljeland; Fransk stororder till holländska Ebusco.

E-Busway i Nantes trafikeras av 22 batteridrivna 24-metersbussar från Hess. Foto: Hess.

Frankrike: BRT-systemet i den franska staden Nantes, e-Busway har tilldelats den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s pris för exceptionell drift och teknik. Systemet trafikeras sedan augusti 2019 med 22, dubbelledade, 24 meter långa elbussar från schweiziska Hess som kan ta upp till 150 passagerare vardera. Laddning sker extremt snabbt via pantograf och med en infrastruktur från Hitachi Energy. Tekniken hette tidigare TOSA, men är nu döpt till Grid-eMotion Flash.

Nantes är en av pionjärerna när det gäller BRT-lösningar (Bus Rapid Transit) i Europa. 2006 invigde staden sin BusWay istället för att fortsätta investera i spårväg. Resandet ökade dramatiskt. Under hösten 2019 byttes de ursprungliga bussarna på BusWay ut mot eldrivna, 24 meter långa dubbelledbussar för att klara behovet av ökad kapacitet. Klicka här för att läsa vårt stora reportage om den ursprungliga Busway.

Saudiarabien: Det australiensiska företaget Avass Group har tecknat avtal med Saudiarabien om tillverkning i stor skala av elbussar och litiumbatterier. Produktionen ska ske i Saudiarabien och parterna har siktet inställt på såväl den asiatiska som den europeiska marknaden. Avass har också en av sina elbussar i Guiness World Record – en turistbuss som klarat att köra mer än 1 000 kilometer på en laddning.

I ordern från Rouen till Ebusco ingår 76 ledbussar av modell Ebusco 3.0. Bild: Ebusco.

Nederländerna: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco har fått en order som kan omfatta upp till 80 batteribussar, flertalet av dem av den nya modellen Ebusco 3.0, 18-meters ledbussar. Det är Métropole Rouen Normandie i Frankrike (”Storrouen”) som är kollektivtrafikmyndighet i regionen som står bakom ordern. Den fasta delen av ordern är mer blygsam och gäller fyra bussar av Ebusco 2.2 som ska levereras vid kommande årsskifte. Métropole Rouen har också en option på att beställa ytterligare 76 bussar, Ebusco 3.0 ledbussar för leverans under åren 2023 – 2026. Ordern är den första som det holländska företaget får på Ebusco 3.0 ledbussar.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)