Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Solaris ska leverera 20 dubbelledade trådbussar till Prag. Bild: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Bamsiga trådbussar till Prag; 130 eldrivna dubbeldäckare hjälper engelsk stad att bli helt elektrifierad utan att operatören köper några bussar; Grön vätgas till bränslecellsbussar i Frankfurt; Sextonde elbusslinjen i Madrid.

Tjeckien: Den tjeckiska huvudstaden Prag kommer om några år att ha rejält stora trådbussar i stadstrafiken. Det är busstillverkaren Solaris som tillsammans med Škoda Electric har vunnit en upphandling om att leverera 20 dubbelledade, nästan 25 meter långa trådbussar till lokaltrafiken i staden, Dopravní Podnik.

De fyraxliga bussarna har två drivaxlar och två motorer. Ett batteripaket som är monterat på taket till bussens mittsektion gör att bussen kan köras minst elva kilometer med batteridrift, exempelvis om det blir något fel på elförsörjningen från luftledningarna.

Bussarnas exakta längd är 24,7 meter och kapaciteten uppgår till 179 passagerare, varav 54 sittande. För på- och avstigning finns fem par dubbeldörrar.

Bussjätten National Express ska sätta in 130 dubbeldäckade elbussar i Coventry, utan att äga en enda buss. Foto: ADL/BYD.

Storbritannien: Den engelska staden Coventry, med omkring 400 000 invånare, tar ett stort steg mot att bli den första staden i Storbritannien med en helt elektrifierad busstrafik. Bussoperatören National Express har tillsammans med ett annat företag, Zenobē, beställt 130 nya, batterielektriska dubbeldäckare från Alexander Dennis/BYD. Bussarna, BYD/ADL Enviro400EV, ska börja sättas i trafik tidigt nästa år.

Bussarna ska dock inte ägas av National Express, utan av Zenobē som är specialiserat på elektriska fordonsflottor och energilagring i batterier. Zenobē ska tillhandahålla vad man kallar ETaaS till National Express. Förkortningen står för eldrivna transporter som ejänst, Electric Transportation as a Service. Det innebär att Zenobē finansierar och äger bussarna medan bussföretaget kan koncentrera sig på att utveckla trafiken och köra bussarna.

Danska Everfuel bygger en vätgasmack för bränslecellsbussar i Frankfurt.

Zenobē svarar för bussarna, utbyte av batterier, laddinfrastruktur, mjukvara för laddning, driftstöd och hantering av batterierna när de har gjort sitt i bussarna. Modellen med ETaaS eliminerar en rad risker och hinder för elektrifiering, framhåller Zenobē.

– Genom att vi behåller ägandet till bussarna och tar på oss riskerna med en övergång till emissionsfri busstrafik, ger vi National Express tillgång till en flotta med elbussar utan att de samtidigt behöver ha några bekymmer med att äga bussarna, säger Steven Meersman, vd för Zenobē.

Tyskland: Bussföretaget ICB (In-der-City-Bus), som kör ett trettiotal busslinjer i Frankfurt am Main ska etablera en vätgasmack för tankning av åtminstone 22 bränslecellsbussar. Anläggningen ska vara modulärt uppbyggd så att den enkelt kan byggas ut för att hantera fler bussar. Därmed startar ICB den andra fasen av sin elektrifieringsstrategi där man började sätta elbussar i trafik 2018. De första tretton bränslecellsbussarna beställdes från Solaris förra året och ska sättas in på en 22 kilometer lång linje i Frankfurt.

Madrid har fått sin sextonde helt elektriska busslinje. Foto: EMT Madrid.

Det är företaget Everfuel som ska planera, bygga och driftsätta vätgasmacken. Everfuel har sitt huvudkontor i Danmark, men finns representerat i flera europeiska länder, bland annat Sverige.

Spanien: Madrid har nu fått sin sextonde busslinje som uteslutande trafikeras med elbussar. Linjen trafikeras med fem bussar från den spanska tillverkaren Irizar. Lokaltrafiken i Madrid, EMT, har som mål att 25 procent av företagets bussflotta ska vara elektrifierad år 2025.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)