
Idag har Milano 160 elbussar i trafik. Nu ska ytterligare 350 batteri- eller bränslecellsbussar köpas in av lokaltrafiken ATM. Foto: Solaris.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Snabb elektrifiering i Italien – 350 utsläppsfria bussar till Milano; Storsatsning på bränslecellsbussar i ännu en italiensk stad; Amsterdam skyndar på elektrifieringen; Solaris säljer fler elbussar.
Italien: Flera italienska städer satsar sedan flera år stort på elektrifiering av busstrafiken. Lokaltrafiken i Milano, ATM, har redan tidigare investerat i en snabbt växande elbussflotta och planerar nu ytterligare satsningar. Stadsfullmäktige har nu godkänt att 249 miljoner euro, drygt 2,5 miljarder kronor, ska satsas på att köpa ytterligare 350 emissionsfria bussar med tillhörande laddinfrastruktur. 195 miljoner euro ska användas till inköp av själva bussarna och resterande 54 miljoner euro investeras i laddinfrastruktur.
Bussarna, som ska vara antingen batteri- eller vätgasdrivna, ska vara i trafik senast i juni 2026.
Då ska ATM ha totalt 510 elbussar. Idag är 160 elbussar i trafik på tio linjer i Milano. Stadens plan är att hela ATM:s bussflotta om 1 200 bussar ska vara elektrifierad till 2030.

Det kommunala buss- och spårvägsföretaget GVB i Amsterdam snabbar upp elektrifieringen av busstrafiken. Foto: GVB.
Italien: Ännu en ialiensk storstad gör en storsatsning på bränslecellsbussar. Som KONTAKT nyligen rapporterade (klicka här) ska Venedig skaffa över 100 bränslecellsbussar till lokaltrafiken. Nu är det klart att även Bologna storsatsar på vätgasdrivna bussar och köper 127 sådana bussar med tillhörande tankställen. De första 34 bussarna ska vara på plats i december 2024 och resterande i juni 2026.
Nederländerna: Det kommunalt ägda spårvägs- och bussföretaget i Amsterdam, GVB, skyndar på omställningen till eldriven busstrafik. Tidigare hade GVB som mål att enbart ha elbussar i sin trafik år 2030. Nu har man tecknat avtal med staden att alla GVB:s bussar ska vara utsläppsfria redan 2025. Idag har GVB 44 elbussar i trafik och ytterligare 31 kommer till sommaren.

En Solaris Urbino 18 Electric i Berlin. Solaris har fått ytterligare en order på elbussar, denna gång omfattande 32 batteribussar till fyra polska städer. Foto: Solaris.
Polen: Busstillverkaren Solaris har fått en order på 32 elbussar med tillhörande laddinfrastruktur. Bussarna, både 12- och 18-metersbussar, ska gå till trafikföretag i fyra polska städer: Gliwice, Katowice, Sosnowiec och Świerklaniec, samtliga i Schlesien.
Tolvmetersbussarna får en batterikapacitet på 250 kWh och ledbussarna en batterikapacitet på 400 kWh. Laddning kan ske både via pantograf och plugin-kontakt.
Solaris är en av de stora leverantörerna av elbussar i Europa och idag rullar närmare 1 200 elbussar från den polska tillverkaren i ett antal europeiska städer.
Lämna ett svar