
Skottland, med hälften så många invånare som Sverige, satsar nästan lika mycket pengar på elbussar. Foto: ADL.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Skottland satsar nästan så mycket som Sverige på elbussar; Golden Dragon in i Danmark; Annorlunda kanadensisk elbuss för kallt klimat.
Skottland: Skottland har bara hälften så många invånare som Sverige, men satsar nästan , cirka 800 miljoner kropnor, dubbelt så mycket per invånare på att elektrifiera busstrafiken. Efter att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för ett år sedan hävdade att elbusspremien hade fyllt sitt syfte och skulle fasas ut beslutade regeringen i höstas i sin budget för 2022 att premien skulle höjas till 1100 miljoner kronor.
Den skotska regeringen har nu beslutat att dela ut 62 miljoner pund i stöd till bussföretag och lokala myndigheter som vill skaffa emissionsfria bussar. Stödet, Scottish Zero Emission Buss challenge fund (ScotZEB) delas nu ut för första gången. Tidigare har det funnits ett motsvarande stöd för lågemissionsbussar. Med hjälp av ScotZEB ska nio bussföretag och kommuner skaffa 276 bussar med tillhörande laddinfrastruktur.
Mycket av pengarna stannar i Skottland – även om stödet är neutralt när det gäller vem som ska leverera bussarna. Hälften av de bussar som bussbolag och kommuner sökt stöd för, totalt 137 bussar, ska nämligen levereras av busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, i Falkirk i Skottland.
Danmark: Den kinesiska busstillverkaren Golden Dragon har i vinter för första gången etablerat sig i större skala i Skandinavien. Det är bussföretaget Tide Bus Danmark som har satt 33, tolvmeters batteribussar i trafik i Esbjerg. Trafiken körs på uppdrag av huvudmannen Sydtrafik. Bussarna är byggda i rostfritt stål och har en battrerikapacitet på 422 kWh.
Golden Dragon har tidigare levererat elva batteridrivna turistbussar till Tide Bus i Norge (klicka här).
Kanada: Kanadensiska Letenda presenterar en annorlunda niometersbuss för kollektivtrafik och anpassad till ett tufft vinterklimat. Modellen har döpts till Electrip. Det är en lättviktsbuss, modulärt byggd med inspiration från flygindustrin. Bussen är till stor del byggd i aluminium för upp till 45 passagerare, inklusive 24 sittande och upp till sex rullstolar. Drivlinan kommer från Cummins.
Letenda är baserat i delstaten Quebec och grundades 2018 för att tillverka emissionsfria bussar. Quebec har som mål att 55 procent av stadsbussarna ska vara elektrifierade 2030.
Lämna ett svar