
Moderaderna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet enades på tisdagen om ett stöd till kollektiv trafiken i år på 2,5 miljarder kronor. Foto: Ulo Maasing.
Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna kom på tisdagen överens om en miljardsatsning på stöd till kollektivtrafiken. Stödet uppgår till minst 2,5 miljarder kronor och ska gå till kollektivtrafiken redan i år. Exakt hur de kommer att användas avgörs av regionerna som ansvarar för kollektivtrafiken. Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik samt för SL samt trafikregionråd i Region Stockholm, välkomnar uppgörelsen. ”Nu får vi fast mark under fötterna och kan minska risken för underskott, neddragningar och höjda biljettpriser”, säger han i en kommentar till överenskommelsen.
Förslaget från de tre partierna läggs fram för finansutskottet på torsdagen. Initiativet från V, M och KD innebär att riksdagen föreslås backa upp regionala och kommunala kollektivtrafikmyndigheter i hela Sverige med 2,5 miljarder kronor. Bakgrunden till förslaget är de ökande drivmedelspriserna som får effekter på landets kollektivtrafik. För att dämpa effekterna av höjda drivmedelspriser tillskjuts medel som kompenserar kollektivtrafiken. Samtidigt kompenseras för kollektivtrafikens insatser under pandemin.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande i Svensk Kollektivtrafik välkomnar uppgörelsen. Foto: Ulo Maasing.
– Ett bra och efterlängtat besked för resenärer, skattebetalare och hela Sverige. Nu får vi fast mark under fötterna och kan minska risken för underskott, neddragningar och höjda biljettpriser, säger Kristoffer Tamsons.
– Det är väl känt att kollektivtrafiken har genomlidit pandemin med otillräcklig statlig kompensation. För en hårt prövad verksamhet blev det ur askan i elden med de skenande bränslepriserna. Att initiativ nu tas för en bättre statlig kompensation är välkommet och absolut nödvändigt.
– Min förhoppning är att detta blir startskottet för en större insikt om det gemensamma ansvaret för att säkra kollektivtrafiken som ryggrad i samhället. Sverige klarar inte vare sig vardagen eller framtidsbygget utan en stark och rullande kollektivtrafik.
Lämna ett svar