Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxibilar i Göteborg laddas trådlöst

Taxibilar i Göteborg snabbladdas trådlöst från och med torsdagen. Foto: Business Region Göteborg.

På torsdagen inleddes ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av eldrivna taxibilar i centrala Göteborg. Under tre år ska en mindre flotta av eldrivna taxibilar laddas induktivt. laddstationer placerade på särskilt förberedda parkeringsrutor. Lindholmen är först ut. Installationerna gjorda på uppdrag av Göteborg Energi.

Syftet är att testa ny laddteknik, utveckla den vidare och skaffa erfarenhet för att – från flera parters sida – kunna bidra till att skala upp införandet av utsläppsfri taxi i stadsmiljö.

Projektet sker inom ramen för initiativet Gothenburg Green City Zone.

Gothenburg Green City Zone är etablerad för just den här typen av projekt, praktiska tester i verkligheten, där vi tillsammans lär oss att få fart på innovationstakten. Eltaxi kan göra stor skillnad, både för klimatet och för att minska bullret i städerna, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone, på Business Region Göteborg.

Den 3 mars började Cabonline köra Volvo XC40 Recharge bilar som drivs med el och kan laddas trådlöst med ny teknik som är utvecklad för detta projekt. I projektet används Vattenfalls automatiserade ladd- och betallösning InCharge. Laddningen startar automatiskt när ett kompatibelt fordon parkeras på en laddningsplatta nedfälld i gatan. Laddstationen kommunicerar med en mottagare i bilen och laddning, och därefter betalning, kan påbörjas efter identifiering. En sammanfattande faktura skickas från Vattenfall en gång i månaden.

Taxibilarna blir en del av Taxi Kurirs fordonsflotta i Göteborgsregionen. Bilarna har en specifik profilering och blir lätta att känna igen i stadsbilden.

– Vi har ett ambitiöst klimatmål om helt fossilfria transporter senast utgången av år 2025 i Göteborgsregionen. Trådlös laddning av vår fordonsflotta kommer att göra stor skillnad för att nå det målet. Varje taxibil kör i genomsnitt 10 000 kilometer per månad, det är stora mängder CO2- och partikelutsläpp som försvinner. De nya bilarna kommer att vara tillgängliga för både exempelvis färdtjänst och vanliga taxiresor, säger Sasa Vejzovic, regionchef för Cabonline i Region Väst.

Andra partners som är engagerade i projektet Wireless Charging är Volvos svenska återförsäljargrupp Volvo Bil, Vattenfall och dess laddnätverk InCharge.

Göteborgs Stad har målet att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri redan 2023, och CO2-utsläppen sänkta med 90 procent i hela transportsystemet till 2030. Elektrifiering är en del av lösningen.

– Dessutom är staden en stor köpare av taxitjänster och transporter. Om taxiflottan är elektrifierad kan vi ställa krav på utsläppsfria transporter

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)