
Bilberoendet ökar i små städer, konstateras i en ny rapport från K2. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik.
Allt fler människor i Sverige flyttar till små städer. Men samtidigt blir de som bor i små städer allt mer beroende av bil för att klara sina transportbehov. Men det går att vända utvecklingen mot mer hållbar mobilitet. Det konstateras i en ny rapport från K2, nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik.
Det ökande bilberoendet i små städer är främst ett resultat av markanvändningen i städerna med gles bebyggelse och förhållandevis långa avstånd, menar de båda forskarna bakom rapporten, Tom Rye och Lisa Hansson, båda forskare vid Høgskolen i Molde i Norge.
En mer kompakt stadsplanering skulle kunna ändra resmönstret i små städer. Det finns därför ett behov av att bromsa eller helt stoppa utglesningen av bostäder och service. Om service i stället tillhandahålls centralt och med närhet till en kompakt bebyggelse stimulerar det fler att bosätta sig i centrum, vilket i sin tur kan bidra till ett bättre resandeunderlag för kollektivtrafik, skriver de i rapporten som du kan läsa genom att klicka här.
– När det finns kollektivtrafikförbindelser mellan en småstad och en närliggande storstad bör nybyggnation koncentreras till områden i närheten av kollektivtrafikens hållplatser. Då förbättrar vi möjligheten för fler att pendla och resa kollektivt till närmsta större stad, säger Lisa Hansson.
Forskningen visar att de som bor i små städer går och cyklar allt mindre. Istället tar de bilen. Många småstadsbor känner sig otrygga när de cyklar eller går i staden. Externa köpcentra bidrar också till utvecklingen eftersom de ofta är besvärliga att försörja med kollektivtrafik och enkla att nå med bil.
– Vi behöver förändra stadsplaneringen av mindre städer, så att planeringen i större utsträckning främjar hållbara transportsätt, som kollektivtrafik, gång och cykling, säger Tom Rye.
Lämna ett svar