Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiförbundet: Gör som Polen med moms på drivmedel

Bawer Coskun, vd, Svenska Taxiförbundet.

Om Polen kan så kan även Sverige. Det anser Svenska Taxiförbundet som pekar på att EU-landet Polen har valt att tillfälligt kraftigt sänka momsen på bensin och drivmedel. Taxiförbundet har redan tidigare uppmanat regeringen till en sänkning av momsen på drivmedel för att stödja transportnäringen under den rådande krisen med höga bränslepriser.

En sådan sänkning skulle enligt Taxiförbundet kunna vara tillfällig och som minimum sträcka sig till EU:s lägsta normalskattesats för moms om 15 procent. Sverige tillämpar en normalskattesats om 25 procent för moms på drivmedel.

Nu pekar man på att Polen har valt att tillfälligt sänka momsen på bensin och diesel fr o m den 1 februari 2022 från tidigare 23 procent till åtta procent, dvs under den lägsta normalskattesatsen för moms. Polen nyttjade möjligheten att utöver den reglerade normalskattesatsen tillämpa reducerade skattesatser på specifika varor och tjänster. De reducerade skattesatserna får inte vara lägre än fem procent.

– Sverige har därmed alla möjligheter att sänka momsen på drivmedel till 15 procent. Det skulle, tillsammans med sänkning av energi- och koldioxidskatterna till EU:s minimiskattenivåer, innebära en prissänkning vid pump med cirka fem kronor, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet vill därför att regeringen snarast ska undersöka möjligheten sänka momsen på drivmedel till lägsta normalskattesats.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. På vilket sätt skulle det hjälpa transportbranschen? Lite mindre pengar att ligga ute med. Seriösa företag redovisar och får tillbaka hela momsen oavsett hur stor eller liten den är. Det blir ju snarare ett incitament för privatpersoner att välja privatbil eller svarttaxi framför seriösa bolag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)