Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon: Risk för flaskhalsar i logistiken

I dagarna levererar Hybricon de första bussarna från King Long till Transdev i Umeå. Foto: Ulo Maasing.

Det geopolitiska läger med Rysslands invasion av Ukraina innebär inte bara ett ofantligt mänskligt lidande. Det kan också orsaka störningar av de redan ansträngda globala logistikkedjorna, varnar Umeföretaget Hybricon som bland annat marknadsför King Longs elbussar i Sverige (klicka här). De första bussarna levereras i dagarna till Transdev i Umeå.

Hybricon importerar bussarna, men även laddutrustning från företaget Winline Kina och kommer bland annat att presentera sin laddutrustning på Persontrafikmässan i Stockholm i höst. Men flaskhalsar i logistikbranschen och väsentligt stigande bränslepriser kan innebära dyrare och mer tidskrävande importer som i sin tur kan leda till en försämring av företagets konkurrenskraft. Samtidigt är det rimligt att tro att stigande bränslepriser och den oro som nu finns kring försörjning av fossila bränslen kommer att snabba på omställningen mot elektrifiering, skriver Hybricon i sin kvartalsrapport som presenterades på tisdagen.

Rapporten visar att Hybricons omsättning minskade från 6,9 till 2 miljoner kronor under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Resultatet efter av- och nedskrivningar försvagades från ett minus på 189 000 till – 1,4 miljoner i år.

Hybricons vd Mårten Fuchs avslöjar att modellnamnet på King Longbussarna blir PEV 12 Arctic. Han uttrycker också en stark tilltro till att den laddutrustning från Winline som Hybricon marknadsför i Norden.

– Framförallt i segmentet luftkylda laddare 120 kW till 360 kW är det rimligt att tro att Winlines produkter ger en väldigt attraktiv mix av prestanda, tillförlitlighet och kostnadseffektivitet, skriver Mårten Fuchs i kvartalsrapporten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)