
Köln fortsätter att satsa storskaligt på vätgasdrivna bussar. Idag har staden bl a femton sådana från Solaris och beställer nu ytterligare upp till 40 bussar från den polska tillverkaren. Foto: RVK.
Vätgasdrivna bränslecellsbussar fortsätter att rycka fram på den europeiska bussmarknaden. Lokaltrafiken i den tyska staden Köln, RVK Köln, har beslutat att utöka sin befintliga flotta av bränslecellsbussar med ytterligare upp till 100 vätgasdrivna bussar. Ordern delas mellan den polska busstillverkaren Solaris och nordirländska Wrightbus. Därmed befäster Köln sin ställning som de vätgasdrivna bussarnas huvudstad i Europa.

Nordirländska Wrightbus får leverera upp till 60 nya bränslecellsbussar till staden vid Rhen. Foto: Wrightbus.
Solaris får en garanterad beställning på 20 bussar och en option på ytterligare lika många, medan Wrightbus förutom 20 garanterade bussar även får en option på 40 bussar. Beställningarna omfattar 12-meters stadsbussar. Solaris ska leverera de första 20 bussarna under det här året, medan de första 20 bussarna från Wrightbus ska levereras nästa år.
Sedan tidigare har RVK Köln 52 bränslecellsbussar i sin flotta. Femton av dessa kommer från Solaris, de övriga från belgiska Van Hool.
RVK Köln planerar också att under det fjärde kvartalet i år testa bränslecellsdrivna ledbussar. Några sådana finns ännu inte på marknaden.
Satsningen stöds ekonomiskt av den federala tyska regeringen i Berlin.
Lämna ett svar