Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu ett tufft år för turistbussföretagen

Avställda turistbussar på Öresundsterminalen i Malmö förra året. Foto: Sveriges Bussföretag.

Även under 2021 slog pandemin hårt mot den svenska turistbussbranschen, särskilt när det gäller turist- och beställningstrafiken. Under fjolåret nådde bara vart sjunde bussföretag ens nådde till hälften av sin omsättning jämfört med 2019. De flesta ligger mycket lägre än så. Det framgår av Sveriges Bussföretags årliga rapport om marknadsutvecklingen inom inom turist- och beställningstrafiken.

Rapporten visar på en fortsatt nedgång inom alla segment och på alla geografiska marknader. En viss återhämtning skedde under några månader på hösten innan en ny våg av pandemin kom.

– Turistbussföretagen kastades under två års tid hela tiden mellan hopp och förtvivlan på grund av pandemin och har kämpat otroligt hårt. Trots förutsättningarna finns de allra flesta företagen kvar. Men två år av mycket låg omsättning, obefintliga investeringar, minskning av personalstyrkorna och restriktioner i samhället har satt djupa spår. En liknelse är att ryggsäcken är tung, det vill säga att företagen fortfarande är väldigt sårbara, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Rapporten, som du kan ladd ner genom att klicka här, visar också att strukturen i branschen har ändrats på grund av pandemin. Andelen mikro- respektive småföretag har ökat jämfört med 2019.

– Företagen vittnar om en snabb återhämtning på marknaden under våren. Men vi ser ännu inte vad de långsiktiga effekterna av pandemin kommer bli i form av förändrade resmönster. Samtidigt har nya orosmoln i form av bland annat krig i Europa och problem med att förnya pass dykt upp, vilket försvårar återhämtningen, säger Anna Grönlund.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)