Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

MAN lanserar ett elbusschassi för den globala marknaden. Bild: MAN.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Elbusschassi för världsmarknaden från MAN; Irländsk storsatsning på elbussar: BYD säljer sina första eldrivna ledbussar på iberiska halvön; Elbussar från Iveco med laddning från vägbanan: ”Nu är trådlös laddteknik mogen för kommersiell användning”.

Tyskland: Buss- och lastbilstillverkaren MAN lanserar nu ett elbusschassi för världsmarknaden. De elbussar som MAN hittills har sålt har varit kompletta bussar, men det nya chassit ska kunna karosseras av andra tillverkare runt om i världen. De första prototyperna levereras nästa år och serieproduktionen startar 2024.

Därmed slår MAN in på samma väg som flera andra elbusstillverkare.

Det nya chassit bygger på erfarenheterna från MAN:s batteribuss Lion´s City E som nu har sålts i över 1 000 exemplar. MAN:s tanke med chassit är att marknadsföra sina elbussar även utanför Europa.

– Vi arbetar intensivt tillsammans med vårt globala nätverk av karossörer så att vi kan betjäna marknaderna i Asien, Afrika, Sydamerika, Australien och Nya Zealan, säger Rudi Kuchta, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.

Till en början kommer MAN att marknadsföra elbusschassit i låggolvs- lågentré- och höggolvsversioner, det sistnämnda för intercitytrafik. Chassit kommer att finnas för såväl höger- som vänstertrafik.

I likhet med Lion´s City E får det nya chassit en centralmotor på bakaxeln och batteriteknik från Volkswagengruppen.

Irland storsatsar på elbussar. Den irländska transportmyndigheten NTA har tecknat ramavtal med Wrightbnus om upp till 800 batterielektriska dubbeldäckare. Foto: Wrightbus.

Irland: Nu sker en storsatsning på elbussar på den gröna ön, republiken Irland. Irlands nationella transportmyndighet NTA meddelade på måndagen att man har beställt 120 dubbeldäckade, batterielektriska bussar från nordirländska Bamford Bus Company som verkar under varumärket Wrightbus. De 120 bussarna är en första beställning enligt ett ramavtal som omfattar köp av upp till 800 batterielektriska bussar under en femårsperiod.

Bussarna, Wrightbus Streetdeck Electroliner BEV, ska sättas i trafik hos Dublin Bus i huvudstaden Dublin (100 bussar) samt hos Bus Éireann i staden Limerick på västra Irland. De första bussarna i ordern ska levereras nästa år.

Ordern är värd cirka 800 miljoner kronor och ramavtalet mellan NTA och Wrightbus är den största bussupphandlingen i landets historia.

BYD har fått sin första order på batteridrivna ledbussar till den iberiska halvön. Bild: BYD.

Spanien: Den kinesiska busstillverkaren BYD har fått sin första order på batterielektriska ledbussar till den iberiska halvön.

Det är kollektivtrafikföretaget Moventis som har beställt fyra 18-meters eldrivna ledbussar för trafik i provinsen Barcelona, nära den katalanska huvudstaden.

Bussarna ska fungera som matarbussar mellan en järnvägsstation, Sant Joan, och omgivande industriområden.

Iveco Bus och Electreon har framgångsrikt testat kontaktläs laddning av elbussar under färd. Bild: Iveco Bus.

Italien: Busstillverkaren Iveco testar i Italien induktiv (kontaktlös) laddning av elbussar under färd i ett projekt som liknar det gotländska elvägsprojektet Smart Road Gotland. Likheten mellan det italienska projektet i staden Brescia och det gotländska är ingen slump. I båda fallen är företaget Electreon engagerat.

I det italienska projektet, döpt till Framtidsarenan (“Arena del Futuro”) har Electreon integrerat sin kontaktlösa teknik för att ladda dels en tolvmetersbuss från Iveco, dels en personbil från Fiat. Under ett halvår har fordonen testats på en kilometerlång, asfalterad vägsträcka i hastigheter över 70 kilometer i timmen och med en laddeffekt på 75 kW.

Electreon hävdar att testerna, som har skett under verkliga förhållanden, visar att tekniken nu är redo för kommersiell användning.

Iveco Bus framhåller att tekniken med induktiv laddning under färd har flera fördelar: effektivare energianvändning, behov av färre batterier ombord, ökad kapacitet, längre livstid för batterierna och minskat behov av stopp för laddning.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)