Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler yrkesförare kör för fort – bussarna sköter sig minst dåligt

Nästan åtta av tio yrkesförare kör för fort – och sämst är läget på sträckor med en hastighetsbegränsning på 30 eller 40 kilometer i timmen. Foto: Ulo Maasing.

Nästan åtta av tio yrkesförare i Storstockholm och Uppsala kör för fort. Det visar hastighetsmätningar som försäkringsbolaget Folksam har genomfört. Det är femte året i rad som Folksam har undersökt hastigheten bland yrkesförare. Årets mätningar visar att föraren kört för fort i 78 procent av mätningarna. Det är 20 procentenheters ökning sedan mätningarna startade. Bussarna sköter sig bäst med ”bara” 51 procent som körde för fort. Värst var taxi, där nio av tio körde för fort.

Folksam har mätt drygt 5000 fordons hastigheter på vägar i Storstockholm och på vissa sträckor i Uppsala. Studien omfattar olika biltyper med företagslogga; personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar.

I genomsnitt körde de undersökta fordonen 9 km/h över tillåten hastighet. Högst andel överträdelser mättes på vägar med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning. Även andelen grova överträdelser, det vill säga fortkörningar över 10 km/h, har ökat sedan förra årets mätningar och står nu för drygt en fjärdedel av fortkörningarna.

Av de sju branscher som yrkestrafiken delades in i hade taxi högst andel överträdelser där 9 av 10 av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen. Även branscherna färdtjänst samt bud, transport och logistik är två branscher med hög andel överträdelser (82 procent). Bussbranschen visade lägst andel överträdelser med 51 procent överträdelser.

Bolagen med högst andel överträdelser var Taxi Stockholm (92 procent) och budbolagen Schenker (91 procent) och Best (90 procent). Bolagen med lägst andel överträdelser var bussbolagen Nobina och Keolis (44, respektive 47 procent), där båda bolagen kör åt Stockholms Lokaltrafik och har en ISO 39001 certifiering. ISO 39001-certifierade bolag visade generellt cirka 30 procent lägre andel fortkörning jämfört med icke-certifierade.

– Det är alarmerande att vi ser en kraftig ökning vid årets hastighetsmätningar, särskilt alarmerande är att andelen överträdelser var högst på vägsträckor med 30 och 40 km/h i hastighetsbegränsning, där risken är störst att köra på oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister. Skulle alla hålla hastighetsgränserna skulle fler än 70 liv varje år kunna räddas i Sverige, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

– Yrkeschaufförer utgör en stor del av trafiken på våra vägar och sätter ofta tempot för övriga trafikanter. Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under 5 års tid så har vi inte kunnat se någon förbättring genom åren, snarare tvärtom. Företagen har ett stort ansvar, där trafiksäkerhet är en ledningsfråga, ett exempel är realistiska körscheman.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)