Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

60 procent av elbussarna i Tyskland är utrustade med en koldioxiddriven värmepump från Konvekta. Foto: Daimler Truck.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Halverad energiförbrukning med värmepump i elbussar; Ebusco expanderar och bygger ännu en bussfabrik; Elbussar från Solaris till ännu en spansk stad; Mercedes-Benz börjar bygga elbussar i Brasilien.

Tyskland: Den energi som går åt för att värma upp el elbuss mer än halveras om uppvärmningen sker med en värmepump. Därmed ökar också elbussens räckvidd påtagligt. Det rapporterar det tyska företagt Konvekta, som bland annat producerar värme- och luftkonditioneringssystem för bussar.

Till skillnad från dieselbussar kan inte temperaturen i elbussar hållas på rätt nivå med hjälp av överskottsvärme från motorn. Att använda sig av eluppvärmning innebär att mycket av energin i batterierna går åt till att värma bussen. Konvekta konstaterar att det krävs 1,1 – 1,23 kWh (kilowattimmar) energi från batterierna för att åstadkomma en kWh värmeenergi. Det kan i sin tur minska bussens räckvidd avsevärt, ibland till och med halvera denna.

Men genom att använda en värmepump minskas energiförbrukningen avsevärt enligt företaget som uppger att en koldioxiddriven värmepump mer än halvera energiförbrukningen för värme vid tio minusgrader och beroende på fordon. Då kräver en koldioxiden värmepump omkring 45 kWh per 100 kilometer, medan en eldriven uppvärmning kräver mer än 110 kWh per 100 kilometer.

Konvekta uppger också att 60 procent av elbussarna i Tyskland har koldioxiddrivna värmepumpar från företaget.

Energiförbrukningen under ett år för en buss som går i trafik 6 500 timmar per år. Den lila stapeln visar energiförbrukningen i en konventionell klimatanläggning med tillsatsvärmare, den gröna en värmepump med tillsatsvärme. Illustration Konvekta.

Frankrike: Den holländska elbusstillverkaren Ebusco, som nyligen tagit hem flera order i Sverige och Danmark, etablerar ännu en bussfabrik vid sidan av anläggningen i Deurne, Nederländerna. Ebuscos nya fabrik ska ligga i den franska staden Rouen där Ebusco tar över delar av biltillverkaren Renaults anläggning.

Ebusco räknar med att produktionen ska vara igång mot slutet av nästa år. Kapaciteten blir inledningsvis 500 nya bussar om året, men kan ökas senare.

Solaris säljer fler elbussar till Spanien. Foto: Solaris.

Spanien: Den polska busstillverkaren Solaris har fortsatta framgångar med sina elbussar. Nu senast har Solaris fått en order från det kommunala bussföretaget i den spanska staden Fuenlabrada om fyra Urbino 12 batterielektriska bussar med tillhörande infrastruktur. Bussarna ska levereras senast i maj nästa år.

Fuenlabrada är en stad med närmare 200 000 invånare. De bussar som staden beställt har motorer på 240 kW och högenergibatterier på totalt dryga 400 kWh.

Solaris har funnits på den spanska marknaden sedan 2010 och idag rullar mer än 500 Solarisbussar i spanska städer.

Daimler Truck inleder elbussproduktion i Brasilien. Foto: Daimler Truck.

Brasilien: Daimler Truck, där bland annat Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, ska starta tillverkning av elbussar i Brasilien. Företaget presenterade i fjol ett lokalt utvecklat elbusschassi och räknar med produktionsstart i november eller december det här året.

Daimler Truck kastar sina blickar särskilt på jättestaden Sao Paulo som planerar att ha 2 600 elbussar i trafik 2024. Redan nu finns kinesiska BYD på plats i stor skala, likaså flera andra importerade elbussar.

Enligt Daimlers analys kommer den årliga efterfrågan på elbussar i Brasilien att stiga från cirka 1 000 bussar nästa år till 3 000 år 2024.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)