Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Fortsatt tysk storsatsning på utsläppsfria bussar; Brittiska Mellor satsar hårdare på Europa; Fler elbussar för Solaris; BYD får order på elbussar till Spanien.
Tyskland: Den tyska förbundsregeringen beviljade i veckan stöd till investeringar i ytterligare 1 200 utsläppsfria bussar i landet – batteribussar, bränslecellsbussar och trådbussar. I våras beviljade regeringen ett liknande investeringsstöd till 1 700 utsläppsfria bussar. Det nya stödet ska gå till små och medelstora trafikföretag och välkomnades av den tyska motsvarigheten till Svensk Kollektivtrafik, VDV.
– Det här är en stark signal från regeringen och innebär att antalet utsläppsfria bussar på de tyska vägarna kommer att öka kraftigt från dagens 1 270 bussar. Till det kommer cirka 1 500 hybridbussar, kommenterade VDV:s vice vd, Werner Overkamp.
Storbritannien: Den brittiska busstillverkaren Mellor, som i Sverige representeras av BK Invest, fortsätter att satsa på den europeiska marknaden. Mellor har nu utsett det Hamburgbaserade företaget Jebsen & Jessen Industrial Solutions till att distribuera Mellors batteribussar i Tyskland och Österrike.
Mellor lanserade tidigare i år en helt ny familj batteridrivna bussar, Mellor Sigma. Den minsta versionen är en låggolvsbuss på sju meter, den största en tolv meter lång lågentrébuss. Under sensommaren eller tidigt i höst väntas de första exemplaren till Sverige. Med Sigmaserien bygger Mellor för första gången en helt ny produktfamilj från grunden, samtidigt som man ger sig in på marknaden för större bussar.
Mellor har arbetat mycket med att hålla ner vikten på bussarna i Sigmaserien, bland annat genom att använda kompositmaterial och lättviktsaxlar, även om karoserna är i rostfritt stål. Enligt företaget har man också lyckats konstruera en buss som är avsevärt lättare än motsvarande storlekar hos konkurrenterna. Samtidigt har man dimensionerat batterikapaciteten för en räckvidd på cirka 250 kilometer i normal stadstrafik och på en laddning, oavsett modell, istället för att klämma in maximal batterikapacitet.
Läs mer om Mellor i vårt reportage från i våras genom att klicka här.
Polen: Lokaltrafiken i den polska staden Krakow fortsätter att köpa elbussar från Solaris. I en upphandling som Solaris har vunnit ska busstillverkaren leverera ytterligare 20 batterielektriska bussar till den historiska staden – sju ledbusssar och tretton tolvmetersbussar. Sedan tidigare har lokaltrafiken i Krakow 76 emissionsfria bussar från Solaris i sin flotta.
Ordern är värd omkring 154 miljoner kronor, varav drygt hälften finansieras av den statliga polska fonden för miljöskydd.
De kortare bussarna har plats för 81 passagerare, ledbussarna för 141. Bussarna ät utrustade med Solaris´ egna högenergibatterier på närmare 300 kWh i tolvmetersbussarna och drygt 400 kWh i ledbussarna. Laddning kan ske genom såväl pantograf som pluginkontakt.
Spanien: Den kinesiska busstillverkaren BYD har vunnit en order på femton batterielektriska bussar för trafik i staden Alcorcón i Spanien. Staden är en förort till Madrid.
I ordern ingår de första tre 13-meters lågentrébussar som BYD levererar till den iberiska halvön. De övriga bussarna i ordern är tolv 12-meters låggolvsbussar.
Köpare är Arrivas spanska dotterbolag Empresa de Blas y Cia och leveranserna ska ske nästa år.
Lämna ett svar