Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårväg ger stadsbor sömnlösa nätter

Ger invånarna i Odense sömnlösa nätter. Foto: Smiley.toerist/Wikimedia Commons.

Den nya spårvägen i den danska staden Odense, Letbanen, orsakar bokstavligt talat många av stadens invånare sömnlösa nätter. Spårvägen bullrar så mycket att människor som bor längs banan inte kan sova om nätterna, trots att operatören Keolis sedan några veckor har sänkt hastigheten på banan under kvällar, nätter och tidiga morgnar. Nu höjs röster för att staten ska expropriera, lösa in, en del av de bullerstörda fastigheterna, rapporterar Danmarks Radio, DR.

Banan öppnades för trafik den 28 maj och det dröjde inte länge förrän klagomålen från de kringboende började strömma in. Till dags dato har rapporter om störningar kommit in från 138 fastigheter.

DR har intervjuat boende längs banan som berättar att de endast kan sova några timmar per natt på grund av bullret. Någon har också flyttat ut i sin trädgård för att komma undan bullret. En konservativ ledamot i kommunfullmäktige föreslår nu att staten ska expropriera de mest störda fastigheterna längs banan.

Men en lösning på bullerproblemen tycks dröja. Innan det kan bli några förbättringar måste det till med många mätningar och analyser, skriver Odense Letbane till kommunen.

– Det kommer att ta tid, kanske upp till ett par år innan vi kan göra något åt problemen. I slutänden är det den som orsakar bullret som ska betala, men det kan inte uteslutas att skattebetalarna också måste punga ut med en del, säger Odense Letbanes styrelseordförande Jesper Rasmussen till DR.

För att minska störningarna har dock Letbanen sedan den 24 juni sänkt hastigheten på vissa delsträckor mellan klockan 22 och 06. Letbanens konsultföretag COWI har också gjort kontrollmätningar som bekräftar att tågen på banan generellt har svårt att klara gränsvärdena för vibrationer och lågfrekvent buller. På vissa delsträckor överskrids dessa gränsvärden markant. På dessa kör nu tågen 25 – 40 procent långsammare för att minska bullerstörningarna.

Letbanen har kostat cirka tre miljarder danska kronor (cirka 4,3 miljarder SEK) att bygga. Antalet resenärer väntas så småningom uppgå till 35 500 per dag, alltså avsvärt mindre än exempelvis på stombusslinje 4 i Stockholm.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)