Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Breddad verksamhet och bättre resultat för Hybricon

Hybricon har under våren levererat de två första elbussarna från King Long till Transdev. Foto: Ulo Maasing.

Elbussleverantören Hybricon, som representerar den kinesiska busstillverkaren King Long i Sverige, Norge och Danmark, breddar sin verksamhet och redovisar ett förbättrat resultat för årets första sex månader, jämfört med samma tid förra året. Företaget har också ändrat sin inriktning efter ett beslut 2020. ”Den tidigare affärsmodellen höll inte”, skriver Hybricons vd Mårten Fuchs i företagets delårsrapport som presenterades på tisdagsförmiddagen.

Han aviserar också att Hybricon troligen kommer att söka finansiering ”för en verkligt offensiv satsning på ytterligare säljresurser under de kommande sex månaderna”.

Hybricon har nu levererat de första två elbussarna från King Long och en 240 kW laddstation från Winline till Transdev i Umeå.

– Dessa leveranser är de första konkreta stegen mot att etablera Hybricon som ett kunskapsbolag som bidrar med erfarenhet och helhetslösningar i omställningen mot hållbara energisystem. Med bussar och laddstation i Umeå tillsammans med full support från King Long intensifieras nu diskussionerna med samtliga större bussoperatörer. De har nu möjlighet att se de nordiskt anpassade bussarna i trafik i Umeå. Dessa möten har redan resulterat i ett antal konkreta diskussioner om demobussar på olika ställen i Sverige, skriver Mårten Fuchs.

Under första halvåret har Hybricon på flera sätt breddat sin verksamhet. Man har bland annat inlett ett samarbete med svenska Opibus som artbetar med elektromobilitet i östra Afrika. På uppdrag av Malma Logistik, en svensk koncern som förvärvar och vidareutvecklar bolag inom logistikbranschen, utreder Hybricon kundens behov av laddinfrastruktur. Man har också fått i uppdrag att svara för service av Rototilts tiltrotatorer i Umeåregionen.

Under första halvåret uppgick Hybricons rörelseintäkter till 12,3 miljoner kronor mot 8,8 miljoner samma tid i fjol. Resultatet blev en förlust på 1,8 miljoner, jämfört med -2,5 miljoner samma tid i fjol.

Under andra kvartalet, april – juni, stärktes ekonomin betydligt. Rörelseintäkterna uppgick till 10,2 miljoner (1,9 miljoner samma period förra året) och resultatet blev – 0,4 miljoner mot fjolårets -2,3 miljoner kronor.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)