Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundratals elbussar på väg till Köpenhamn (uppdaterad)

Bussföretaget Anchersen tappar stort i Movias senaste trafikupphandling. Men man återtar trafiken på linje 350 S. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Trafikhuvudmannen i Köpenhamnsregionen och Själland, Movia, avgjorde på tisdagen sin hittills största upphandling av trafik med elbussar. Upphandlingen innebär att 55 busslinjer med omkring 220 bussar i 20 kommuner och två regioner går över från diesel- till eldrift. Från våren 2024 kommer därmed 41 procent av bussarna i Movias trafik att vara eldrivna. I slutet av det här året är det 25 procent.

Hela nio kommuner på Själland får sina första elbussar och flera andra fler elbussar än idag.

De stora vinnarna i upphandlingen blev de tre danska företagen Umove, DitoBus och Vikingbus. De största förlorarna är Anchersen och Arriva.

Umove utökar sin trafik för Movia med cirka 80 bussar, men tappar även några linjer till DitoBus. Umoves trafikstart sker i tre etapper, 15 oktober 2023, 10 decmber 2023 och 24 mars 2024.

Förutom att försvara sin trafik på delar av Själland vann Vikingbus trafik med 23 bussar i Köpenhamn.

DitoBus vann trafik på två linjer där man tar över från Keolis, sex linjer som idag trafikeras av Mobina och Umove samt sex linjer som idag trafikeras av Arriva. Totalt har Ditobus vunnit trafik med cirka 33 bussar med två trafikstarter, 15 oktober och 10 december 2023.

Anchersen förlorar trafik med omkring 45 bussar men har återtagit en S-busslinje i Köpenhamn, 350 S. Keolis och Nobina tappar trafik med cirka tio bussar per bolag.

Avtalsspärr råder nu under tio dagar.

I en tidigare version av artikeln uppgav vi att Anchersen ingår i samma koncern som Bergkvarabuss. Det stämmer inte längre eftersom Bergkvarabuss har avvecklat sina engagemang i det danska bussföretaget. Vi beklagar felaktigheten.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)