
Ebusco fick tidigare i år sin första order på elbussar till Sverige, 23 batteridrivna BRT-bussar till Svealandstrafiken i Örebro. Bild: Ebusco.
Den holländska elbusstillverkaren Ebusco hade en stark orderingång och kraftigt ökad omsättning under det första halvåret. Företagsledningen räknar också med en stark ökning av såväl omsättning som inkomna order under andra halvåret. Det framgår av Ebuscos halvårsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen.
Företagets orderbok uppgick vid halvårsskiftet till 1 307 elbussar. 325 av dessa var på fasta order och 729 på optioner. De stora optionerna härrör bland annat till ett stort ramavtal som Ebusco tidigare i år tecknade med de tyska statsjärnvägarnas bussföretag DB Regio (klicka här). Enligt Ebuscos grundare och vd Peter Bijvelds har de första beställningarna inom ramavtalet nu lagts av DB Regio.
– Vi får också många förfrågningar från DB Regios olika trafikområden för ytterligare leveranser 2023, skriver Bijvelds i delårsrapporten.
Orderboken hos Ebusco omfattar fasta order om 205 Ebusco 2.2 och 120 Ebusco 3.0. Optionerna på de båda modellerna uppgår till 645 respektive 84 bussar. 3.0 är Ebuscos senaste modell, byggd i komposit och därför mycket lätt. Peter Bijvelds lyfter i halvårsrapporten fram två nordiska order på elbussar som exempel på företagets framgångar, dels 23 Ebusco 3.0 ledbussar till Svealandstrafiken (klicka här), dels 19 Ebusco 3.0 12-metersbussar till Nobina i Danmark (klicka här).
Ebuscos omsättning under första halvåret uppgick till 37,1 miljoner euro (385 miljoner SEK), en ökning med 613 procent jämfört med samma tid förra året. Rörelseresultatet blev -15,2 miljoner euro mot fjolårets – 9,4 miljoner euro, vilket Ebusco förklarar med att man har utökat sin verksamhet kraftigt.
– Under förutsättning att det inte sker någon försämring av den makroekonomiska situationen, läget med Covid-19 eller leveranskedjorna räknar vi med att ytterligare 285 bussar kommer att bidra till omsättningen för helåret 2022. Men vi är inte immuna mot sådana störningar, skriver Peter Bijvelds.
Lämna ett svar