Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt större underskott i Jönköpings län

Ökade drivmedels- och energipriser kostar länstrafiken i Jönköping stora pengar. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Region Jönköpings län spräcker budgetgen mer och mer i år, trots att resandet är på god väg att återhämta sig efter pandemin. Främst är det prisutvecklingen för drivmedel och el som gör att kostnaderna drar iväg. Till och med juli månad redovisar länstrafiken en budgetavvikelse på drygt 80 miljoner kronor.

Enligt siffror från regionen har resandet med Jönköpings Länstrafik ökat stadigt sedan årets början. Man bedömer det som troligt att resandet är ännu högre än vad antalet valideringar i JLT:s statistik visar, bland annat därför att det i Jönköping finns påstigning i alla dörrar.

Resandet är nu uppe i cirka 70 procent av 2019 års nivå och nådde i juli 85 procent av nivån 2019.

Det har gjort att avvikelsen när det gäller biljettintäkterna i förhållande till budget har minskat varje månad. I juli nådde man budget. Sammanlagt under det första halvåret ligger biljettintäkterna cirka 35 miljoner under budget.

Kostnaderna har dragit iväg på grund av ökade priser på drivmedel och el. Under sommaren har utvecklingen dragit iväg ytterligare och ackumulerat till och med juli avviker index med cirka 38 miljoner kronor jämfört med budget.

Många inställda tåg med regionaltågen, Krösatågen, har också lett till att länstrafikens kostnader för ersättningsbussar har ökat.

När det gäller serviceresorna ligger länstrafiken efter juli 18 miljoner kronor under budget.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)