Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energimyndigheten: Avskaffa skattebefrielse för rena biodrivmedel

Energimyndigheten vill avskaffa skattebefrielsen för rena och höginblandade biodrivmedel.

Reduktionsplikten är det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå målet till 2030 om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent. Men för att klara målet krävs också ändringar i skattelagstiftningen och att Sverige går över till den så kallade Europadieseln, MK3. Det skriver Energimyndigheten i en ny rapport, Kontrollstation för reduktionsplikten 2022. Energimyndigheten föreslår också att skattebefrielsen för rena och höginblandade biodrivmedel som HVO och RME avskaffas – drivmedel som används i stor skala i busstrafiken.

Energimyndigheten har i uppdrag från regeringen att följa upp reduktionsplikten och dess effekter på de energi- och klimatpolitiska målen.

I rapporten (som du hittar här) föreslår myndigheten att Sverige övergår till samma dieselkvalitet som används i större delen av Europa, så kallad Europadiesel (diesel MK3).

Nästan all diesel som säljs i Sverige uppfyller miljöklass 1 (MK1). Sådan diesel får i princip inte innehålla några hälsofarliga polyaromatiska kolväten. Dessa tillåts i diesel av miljöklass 3 (MK3), som motsvarar EU-standarden.

Rekommendationen att övergå till Europadiesel motiveras med att den tillåter en högre inblandning av biodrivmedel än den diesel som används idag och det behövs för att reduktionspliktens mål till 2030 ska kunna nås.

Energimyndigheten föreslår också att rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten. Det skulle innebära att de blir av med skattebefrielsen. Enligt tidigare bedömningar skulle det innebära en prishöjning på HVO och RME på 5– 6 kronor litern eller mer.

Energimyndigheten bedömer att enbart en övergång till diesel MK3 inte är tillräckligt för att reduktionsplikten ska stå för minskningarna av växthusgaser till 2030. Mer måste till: rena och höginblandade biodrivmedel bör inkluderas i reduktionsplikten.

”Att enbart inkludera rena och höginblandade biodrivmedel i reduktionsplikten men inte övergå till diesel MK3 innebär att väsentligt högre volymer av rena och höginblandade biodrivmedel behöver efterfrågas av marknaden för att möjliggöra uppfyllnad av reduktionsplikten till 2030, jämfört med om diesel MK3 främjas”, skriver Energimyndigheten i sin rapport.

Enligt rapporten bidrar reduktionsplikten till ökad försörjningstrygghet eftersom den minska oljeberoendet. Hittills har reduktionsplikten bidragit till ökade drivmedelspriser, konstaterar rapporten också. Trots att det är mycket komplicerat att bedöma prisutvecklingen framåt och reduktionspliktens betydelse för denna har Energimyndigheten gjort en uppskattning av utvecklingen framåt.

Enligt denna skulle kostnaden för reduktionsplikten per liter diesel år 2030 uppgå till mer än tolv kronor och 2025 6ill cirka åtta kronor.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)