Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Arrival fortsätter satsa på elbussar trots paus; Danmarks största elbussdepå invigd – ska hysa eldrivna BRT-bussar; Största elbussordern utanför London.
Storbritannien: Den i Sverige tämligen okända brittiska fordonstillverkaren Arrival har nu för första gången visat sin unika elbuss sedan den gått igenom en godkänd typbesiktning. För några veckor sedan meddelade företaget att man tillfälligt pausar sin bussverksamhet av ekonomiska skäl (klicka här), men Arrival har nu gjort klart att det handlar om just en paus och att man definitivt kommer att fortsätta bussatsningen. Samtidigt framhåller Arrival att den första stadsbussmodellen i framtiden kan komma att följas av en dubbeldäckare, en ledbuss och på sikt även av en turistbuss, samtliga batteridrivna.
Bussen ska inte tillverkas i någon eller några stora fabriker. I likhet med Arrivals övriga produkter ska tillverkningen ske i lokala mikrofabriker på olika håll i världen. Bussen är strikt modulariserad vilket ska köra produktionen kostnadseffektiv. Samtliga moduler ska finnas i lager, vilket möjliggör den decentraliserade produktionen. Enligt Arrivals styrelseordförande Avinash Rugoobur kan företaget överta befintliga, relativt små anläggningar och snabbt konvertera dem till mikrofabriker där fordonen ska kunna tillverkas inom sex – tolv månader.
Stora fordonstillverkare som Hyundai och Kia har investerat miljardbelopp i Arrival som planerar att marknadsföra bussen i Europa.
Danmark: I samband med att Tide Bus i augusti tog över stadsbusstrafiken i den danska staden Ålborg invigdes också landets största elbussdepå och de första 90 elbussarna rullade ut på Ålborgs gator. Depån har plats för 140 bussar och har 124 laddstationer.
Innan slutet av nästa år ska stadstrafiken i Ålborg vara helt elektrifierad och köras med totalt 121 elbussar, reservfordon inräknade.
Fjorton av de 121 bussarna är 24,5-meters dubbelledbussar som sätts i trafik under 2023 på Ålborgs Plusbuslinje som öppnas då. Det är en tolv kilometer lång BRT-linje där bussarna kör på egen väg, har prioritet vid trafikljus, steglös på- och avstigning med mera. Linjen går i öst-västlig riktning genom staden. Ursprungligen var planen att bygga en spårvägslinje genom staden, men sedan ändrades inriktningen till en satsning på BRT (Bus Rapid Transit).
Just nu pågår arbetena med att bygga färdigt infrastrukturen för den nya plusbuslinjen. Ålborg kommun har gjort en film som visar den unika bussvägen och arbetena med denna just nu:
Storbritannien: Den stora brittiska bussoperatören First Bus har gjort en storbeställning av elbussar.
Ordervärdet uppgår till en dryg miljard kronor och ordern är den största elbussbeställningen i Storbritannien utanför London.
För investeringen får First Bus ett statligt stöd på cirka 460 miljoner kronor.
Det är den nordirländska busstillverkaren Wrightbus som har fått en beställning från First Bus på totalt 193 batteridrivna bussar, 20 dubbeldäckare och 173 enplansbussar.
Leveranserna ska inledas i mars nästa år och bussarna ska sättas i trafik i fem brittiska städer: Leicester, York, Leeds, Norwich och Portsmouth.
Lämna ett svar