Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förnyelse i Norrtäljetrafiken

25 dubbeldäckare från Volvo har satts i trafik mellan Stockholm och Norrtälje av operatören Transdev. Foto: Transdev.

För en dryg vecka sedan, den 22 augusti, tog Transdev över busstrafiken i Norrtälje på uppdrag av SL. Bland annat satte företaget in nya elbussar och nya dubbeldäckare i trafiken som hålls igång av 250 förare som ser till att ca 450 000 kollektivresor kan genomföras varje månad inom Norrtälje och mellan Norrtälje och Stockholm.

– På det stora hela har uppstarten gått bra, men det har varit lite inkörning med nya bussar, ny teknik och en del nya vikarier. Trots de inledande problemen med skyltningen på vissa bussar känns det fantastiskt att kunna leverera en bra kollektivtrafik med hög tillgänglighet från dag ett med fina fräscha bussar för våra resenärer och medarbetare, säger Mattias Galante, ansvarig för uppstartsprojekten Norrtälje och Norrort på Transdev.

Totalt är det ca 110 nya Volvobussar som satts in i Norrtäljetrafiken, varav 25 dubbeldäckare som kör på expresslinjen mellan Norrtälje och Tekniska högskolan i Stockholm. Utöver detta sattes fem nya elektriska bussar i trafik den 22 augusti. Alla bussar drivs med fossilfria drivmedel, är tillgänglighetsanpassade och erbjuder bra komfort för resenärerna med USB-uttag vid varje säte och gratis WiFi.

– En buss är inte längre bara ett fordon för att transportera passagerare från ett ställe till ett annat. Genom sensorer samlar de nu in massa data om hur vi kör, hur många som finns ombord på bussen, om det finns störningar i trafiken, om vi håller tidtabellen och så vidare. Data som vi levererar varje sekund till vår kund SL, för att förbättra realtidsinformationen för resenärerna men också bättre anpassa tidtabellen och utbudet till de faktiska behoven, säger Mattias Galante.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. De fem elbussarna i Norrtälje drivs med fossila….
    Något är fel i det stycket!
    Mvh Tage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)