Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Spanska Irizar ska leverera elbussar med spårvägsdesign till Palma de Mallorca och Pamplona. Bild: Irizar.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Solpaneler ger spanska elbussar mer energi; Fler bränslecellsbussar från Van Hool; Trådbussar med BRT-design till Transdevföretag.

Spanien: Busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, har fått flera beställningar på sin elbuss ie Tram. Bland annat har lokaltrafiken i Palma de Mallorca (EMT Mallorca) beställt tolv bussar som ska börja levereras tidigt nästa år. Bussarna har solpaneler på taket. Dessa ska driva de olika elsystemen ombord: dörrar, belysning och så vidare.

Bussarna är tolv meter långa, har tre dörrar, 22 sittplatser och en kapacitet på upp till 70 passagerare. Motorn är en centralmotor på 206 kW. Batterierna är Irizars egna på 420 kWh och kan laddas antingen via en pantograf som sänks ner mot busstaket eller via en Combo 2-kontakt.

Även den spanska staden Pamplona har i dagarna beställt ie Tram från Irizar. Här handlar det om en order på 20 tolvmetersbussar med samma drivlina som bussarna till Palma, men med en något annorlunda inredning.

Tyskland: Staden Köln är något av ett nav för satsningar på bränslecellsbussar i Tyskland och har nu Europas största flotta av vätgasdrivna stadsbussar. Som ringarna på vattnet sprider sig nu bränslecellsbussarna ut från storstaden vid Rhen.

Nu har trafikföretaget REVG i regionen väster om Köln, Rhein-Erft, lagt en första beställning på tio vätgasdrivna bussar från den belgiska busstillverkaren Van Hool. REVG:s vagnpark omfattar idag 104 dieselbussar, men samtliga dessa ska senast 2030 vara utbytta mot nollemissionsbussar.

Solaris Trollino 18 Metrostyle- Bild: Solaris.

Nederländerna: Allt elektriskt är inte trådlöst. Den polska busstillverkaren Solaris ska leverera trådbussar med BRT-design till den holländska bussoperatören Hermes. Företaget är en del av Transdev i Nederländerna och bussarna ska gå i trafik i Arnhem Nijmegen liksom i andra delar av provinsen Gelderland. Designen har av Solaris döpts till MetroStyle.

Beställningen från Hermes avser tio Solaris Trollino 18 ledbussar för leverans under första halvåret 2024. Ordern är den första som Solaris får från Nederländerna när det gäller trådbussar.

Även om det handlar om trådbussar krävs det inte luftledningar över alla sträckor som bussarna trafikerar. De är nämligen utrustade med batterier på cirka 90 kWh vilket gör att de enligt tillverkaren kan köra flera dussin kilometer utan luftledning. Batterierna laddas sedan när bussen åter hämtar kraft uppifrån. Motorn är på 240 kW.

Solaris levererade sina första trådbussar år 2000. Sedan dess har företaget sålt nästan 2000 trådbussar till 60 städer i 18 länder – bland dem Landskrona.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)