Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turistbussföretag skeptiska till el- och bränslecellsbussar

Bränslecellsdrivna turistbussar är sällsynta. På IAA-mässan i Hannover nyligen presenterade Marcopolo/Sinosynergy en prototyp. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som elbussarna rycker fram på bred front i kollektivtrafiken finns det bland turistbussföretag en betydande skepsis mot batteri- och bränslecellsbussar för långväga trafik. Den dominerande invändningen är bristen på infrastruktur i form av laddstationer eller vätgasmackar. Det framgår av den senaste branschbarometern från den tyska branschorganisationen RDA. RDA organiserar företag som arbetar med bussresor och andra gruppresor.

Elektrifieringen av långfärdsbussarna är fortfarande i sin linda, vare sig det handlar om batteribussar eller bränslecellsbussar. Men utvecklingen är igång. Europas största busstillverkare, Daimler Truck, ska till exempel senast 2030 ha en eldriven långfärdsbuss på marknaden. Vid ett seminarium under försommaren (klicka här) aviserade Till Oberwörder, chef för Daimler Buses, att företaget kommer att lansera helt bränslecellsdrivna bussar.

– Precis som med lastbilarna kommer vi att erbjuda både batteridrivna och bränslecellsdrivna bussar. När det gäller bränslecellsdrift är vi inriktade på bussar för långväga trafik och intercitytrafik, sa Oberwörder.

Men bland tyska turistbussföretag är skepsisen utbredd när det gäller batteri- och bränslecellsbussar i långväga trafik.

Enligt RDA:s branschbarometer pekar 87 procent av de deltagande företagen på den bristande infrastrukturen när det gäller laddstationer eller tankstationer för vätgas.

Tre fjärdedelar, 74 procent, klagar över de höga investeringskostnaderna och 64 procent på det starkt begränsade utbudet av elbussar (batteri- eller bränslecellsdrivna) för turist- och beställningstrafik. En tredjedel av de tillfrågade företagen pekar på de bristande erfarenheterna av sådana bussar och vart sjätte företag lyfter fram att det är svårt att bedöma bussarnas andrahandsvärde.

Inte minst problemet med ladd-/tankningsmöjligheter tas nu upp av ett flertal aktörer. Som vi nyligen rapporterade (klicka här) vill EU-parlamentets utskott för transporter och turism vill att det ska vara högst 60 kilometer mellan laddstationer och 100 kilometer mellan vätgasmackar på det europeiska stomvägnätet.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)