Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kaxigt Malmö vill bli Sveriges kollektivtrafikhuvudstad

Är Malmö på väg att bli landets kollektivtrafikhuvudstad? Foto: Ulo Maasing.

Malmö växer så det knakar vilket ställer höga krav på kollektivtrafiken. Sedan 2018 har staden ett avtal med staten för att kunna bygga ut trafiken med bland annat åtta elbusslinjer, nya hållplatser och terminaler. Är Malmö på väg att bli Sveriges kollektivtrafik-huvudstad?

Av Paula Isaksson

– Det kan låta lite kaxigt men ur ett bussperspektiv tycker vi att Malmö har lyckats med många delar för att kunna kalla sig för Sveriges kollektivtrafikhuvudstad, sa Jonathan Pershaf, Nobina, på ett av torsdagens seminarier på Persontrafik.

Sedan tre decennier har Malmö haft en kraftig tillväxt och börjat gå från en mellanstor stad till storstad. Inriktningen i översiktsplaneringen har varit att staden ska växa inåt med förtätning i de centrala delarna innanför den yttre ringvägen. Det senaste projektet som ligger i startgroparna är Nyhamnen som ska få upp till 10 000 nya bostäder och 20 000 arbetsplatser.

Håkan Kristiansson, Skånetraiken, Magnus Fahl, Malmö stad och Jonathan Pershaf, Nobina.

– När vi blir fler människor på samma yta måste vi jobba med mobilitetsfrågorna. Sedan länge har vi en plan som säger att all tillväxt ska ske med hållbara trafikslag, alltså gång, cykel och kollektivtrafik. Nu måste vi tänka till ännu mer och få stadsutvecklingen att gå hand i hand med kollektivtrafiken, sa Magnus Fahl, Malmö Stad.

I avtalet med staten från 2018 ingår åtta elbusslinjer, fjorton cykelbanor och utbyggnad av Pågatågstrafiken. Av de åtta linjerna ska fem vara inom BRT-konceptet MalmöExpressen. I juni började en ny helelektrisk 24-metersbuss att rulla på linje 8. Staden ska också göra satsningar utmed stråken och på hållplatser.

– Hållplatserna är ju entrén till själva kollektivtrafiken, det är där man börjar sin resa och byter mellan olika trafikslag. Därför behöver det vara en tilltalande plats som dessutom är effektivt planerad så att hållplatsuppehållen blir så korta som möjligt, sa Håkan Kristiansson, Skånetrafiken.

2015 kom den första MalmöExpressen och till 2030 ska de nya busslinjerna rullas ut i snabb takt. Allt sker i trepartssamverkan mellan Malmö stad, Nobina och Skånetrafiken.

– Visionen som vi har haft är att det ska vara ett bussystem i världsklass och nu tror vi att visionen är på väg att uppfyllas, avslutade Jonathan Pershaf.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)