Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för Transdev i Gästrikland

Transdev kör vidare i Gästrikland. Foto: Liza Simonsson.

Efter åtskilliga rättsliga turer är nu upphandlingen av den regionala busstrafiken i Gästrikland klar. Det innebär att Transdev Sverige får fortsätta att driva trafiken på uppdrag av X-trafik och Region Gävleborg. Trafikavtalet löper på tio år från december 2023. I avtalet ingår även stadstrafiken i Sandviken, däremot inte stadstrafiken i Gävle som körs av Vy Buss.

Idag körs totalt cirka 60 bussar i regiontrafiken i Gästrikland inklusive stadstrafiken i Sandviken. Fjorton av dessa bussar kommer att fortsätta användas kommande år medan 47 helt nya el-bussar är beställda till trafikstarten i december 2023.

Omfattningen av det tioåriga avtalet är i nivå med omfattningen det befintliga avtalet , det vill säga 1,5 miljarder kronor.

Turerna kring Region Gävleborgs upphandling av den aktuella trafiken har varit många. Fyra stora bussföretag konkurrerade om avtalet och i början av oktober förra året tilldelades Vy Buss trafiken. Keolis anbud underkändes. Dessutom bjöd Bergkvarabuss på trafiken.

Bara en vecka senare underkände Region Gävleborg sin egen upphandling och medgav att man hade gjort fel i prövningen av anbuden. Tilldelningsbeslutet om Vy Buss återkallades och regionen gjorde en ny prövning av anbuden. Vy Buss´ anbud diskvalificerades. Kvar av godkända anbudsgivare fanns nu Transdev och Bergkvarabuss.

Nu drog en våg av överklaganden igång och såväl Vy Buss som Keolis och Bergkvarabuss begärde att förvaltningsrätten i Falun skulle överpröva upphandlingen. Men domstolen sa nej.

Bergkvarabuss och Keolis gick vidare till Kammarrätten i Sundsvall som dock nekade företagen prövningstillstånd.

Och nu, ett år efter det första tilldelningsbeslutet är det alltså klart att Transdev har tilldelats trafiken.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)