Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Den tyska staden Duisburg ska gå över helt till bränslecellsdrivna bussar. Tidigare i år testade man Solaris´ Urbino Hydrogen. Foto: DVG.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Storsatsning på bränslecellsbussar; Dubbelledade schweizare; Yutong rycker fram i Storbritannien.

Tyskland: Den tyska staden Duisburg planerar en storsatsning på vätgasdrivna bränslecellsbussar i stadstrafiken. Fram till 2030 ska lokaltrafiken i staden, DVG, konvertera hela sin bussflotta om 100 bussar till bränslecellsdrift, under förutsättning att stadsfullmäktige säger ja vid sitt sammanträde den 28 november.

– 100 nya vätgasdrivna bussar skyddar inte bara klimatet utan gör också livet renare och tystare för alla i vår stad. Med hjälp av bränslecellsteknik sätter vi kurs mot en grön framtid i Duisburg, säger stadens borgmästare Sören Link.

Stadsfullmäktige i Duisburg beslutade redan i mars att köpa tio bränsecellsbussar. En studie som staden låtit göra och där man jämförde för- och nackdelar med batteri respektive bränslecellsbussar visade att bränslecellstekniken inte bara hade lägre driftskostnader utan också hade lägre koldioxidutsläpp vid en jämförelse mellan grön vätgas och batteribussar som drevs av grön el.

Schweiziska Hess har inlett leveranserna av sin 25-meters batterielektriska dubbelledbuss till lokaltrafiken i Basel.

Schweiz: Den schweiziska staden Basel och lokaltrafiken där, BVB, har tagit emot den första av åtta dubbelledade elbussar från den likaledes schweiziska busstillverkaren Hess. Bussarna ska gå i trafik mellan Basels centrum och flygplatsen.

De är av Hess´ modell lighTram, 25 meter långa och har plats för 44 sittande och 162 stående passagerare, förutom två rullstolsplatser.

Det var i maj förra året som Hess vann en del av den upphandling av elbussar som BVB då gjorde. Samtidigt fick Daimler Buses en order på 54 eldrivna eCitaro. BVB planerar att ställa om hela sin bussflotta till eldrift senast år 2027.

Kinesiska Yutong avancerar på den brittiska elbussmarknaden. På Euro Bus Expo nyligen hade man den största montern. Foto: Ulo Maasing.

Storbritannien: Den kinesiska busstillverkaren Yutong, som är världens största busstillverkare, har haft en hel del framgångar på den brittiska marknaden de senaste åren genom sin brittiska återförsäljare Pelican Bus and Coach. Det manifesterades också på den brittiska bussmässan Euro Bus Expo i Birmingham för några veckor sedan. Där hade Pelican den största montern och visade int mindre än åtta olika modeller av Yutongbussar.

Nu har Pelican säkrat finansiering för ytterligare upp till 250 elbussar från Yutong genom ett avtal med den stora banken HSBC. De bussar som Pelican nu säkrat finansiering för är huvudsakligen 10 och 12 meter långa enplansbussar, men företaget erbjuder också marknaden en batteridriven turistbuss och en flygplatsbuss. Nästa år kommer man också att börja marknadsföra en batterielektrisk dubbeldäckare.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)